Inledning

Nu i kristider, så är det viktigare än någonsin att kunna bibehålla fokus och våga tänka utöver det vanliga. Att Coronaviruset har tagit över många diskussioner och upptar mer eller mindre stora delar av vår tankeverksamhet, gör det svårt för företag att undvika oron. 

Vart är affärerna på väg?

Olika branscher har drabbats olika hårt. En del har nästan helt stannat av medans en del företag istället har svarat snabbt på förändringarna på marknaden och anpassat sig. De har till exempel möjliggjort hemleverans, köp via hemsidan eller med hjälp av digitala möten kunnat genomföra rådgivning. Lösningar som tillåter oss alla att fortsätta livet lite mer som vanligt. 

Men som i vilket ekosystem som helst så påverkar en bransch en annan, därför krävs det nu att vi inte stannar upp utan fortsätter att röra oss framåt och se över våra möjligheter.

digitala kanalerna viktigare än någonsin

De digitala kanalerna har aldrig varit viktigare

En snabb och plötslig ökning av antal personer som, helt eller delvis, begränsar de fysiska kontaktytorna gör de digitala kanalerna viktigare än någonsin. Detta gäller även när det kommer till den fortsatta sammanhållningen på företaget och till att nå ut till marknaden. Den stora frågan är bara vilket som är nästa steg.

1. Formulera en plan istället för ett problem 

Nya förutsättningar på marknaden kräver en ny plan, så se till att träffas internt (digitalt såklart) och se över nuläget. Ställ er själva frågorna “Hur kommer vi att påverkas av den här krisen?”, “Hur kommer det att påverka våra kunder/potentiella kunder?” och “Hur kan vi möta våra kunders behov just nu?“. 

Baserat på det ni kommer fram till, se över på vilket sätt ni kan anpassa ert befintliga erbjudande för att möta era kunder. Räcker det med en anpassning eller behöver ni ta fram ett helt nytt? Då tidslinjen är osäker, tänk i en kampanjsprint, ca 3 månader där planen skapas, kommuniceras och värde levereras till era kunder. Ett tips är att även se över ert befintliga digitala content och säkerställ att det fortfarande är relevant. Läs mer i bloggen “Säljverktyget som ökar din effektivitet”. 

Även internkommunikation bör inkluderas i planen. Få med hela företaget, se till att alla förstår planen och kan engagera sig i arbetet. 

2. Nå de som har lyssnat tidigare

Med en marknad som försöker hålla sig flytande, börja med att se över den existerande kundbasen och varma leads. Jobba med att kommunicera det nya erbjudandet till existerande kunder, via M/A (Marketing Automation), retargeting via annonsering och liknande kanaler där kunderna får möjlighet att ta del av erbjudandet. 

Det är även ett ypperligt tillfälle att testa hur erbjudandet tas emot utan att riskera för mycket. Testa att använda olika triggers och var inte rädd att testa en ny kanal eller använda ett nytt format.

3. Sätt mål

Vad vill vi uppnå med denna kampanj? Fortsätta tillväxtkurvan, eller möjligtvis minska antal förlorade kunder? Tänk på att sätta realistiska mål, och att värdet i erbjudandet ska vara knutet ni använder att nå det målet. Bryt även ned det i mindre delmål som anpassas till erbjudandet och de kanaler ni väljer att kommunicera det i. Det kan till exemple gälla click-through-rate (CTR) på mail och annonser eller möjligtvis antal video views och nedladdningar via LeadGen formulär. 

4. Var finns möjligheterna?

I de digitala kanalerna! Men hur syns man för en målgrupp som helst vill gå i ide tills denna kris är över? Jo, man möter dem med en lösning som inte går att blunda för. Nu när majoriteten jobbar hemifrån, är aktiva på mailen och sociala medier så kan det vara ett bra tillfälle att se till att erbjudandet finns där målgruppen finns. 

Optimering av innehåll

I osäkra tider så krävs även nya ögon på optimering, se över annonserna, på vilka dagar och vilken tid på dagen presterar de bäst? Tänk utöver det vanliga, detta är en ny situation för oss alla och våra vanor förändras. 

Kommunikationen i alla kanaler måste nu, mer än någonsin, ha ett tydligt syfte och ett utifrån-och-in-tänk.

Våga vara närvarande i dina kanaler genom att:

  • Vara hjälpande (för dina kunder, partners, leverantörer eller allmänt)
  • Kommunicera anpassade erbjudande och tjänster
  • Delta i relevanta diskussioner och samtal
  • Lyssna in och ställ frågor för att få en tydligare bild av nuläget

Se över er digitala kanaler med hjälp av denna blogg som ger tips om vad du kan spara på och vad du bör investera i. 

5.  Så för framtiden

Vid stora förändringar på marknaden så är det lätt att tänka “kostnadsbesparingar”. Men det är inte alltid det är rätt väg att gå, tvärtom så kan vi ibland behöva satsa mer för att säkra upp inför framtiden. Ett exempel på det är just den digitala marknadsföringen. 

Digital marknadsföring är en långsiktig investering som innebär att vi sår nu och skördar sen. Lägger vi varumärke och leadsgenerering helt på hyllan under en icke tidsbestämd framtid, så riskerar vi att vi måste starta om helt från noll när vi kommer ut på andra sidan. Det kan innebära färre eller, i värsta fall, inga öppna affärsmöjligheter alls när läget åter är stabilt. 

6. Stötta varandra

Externt

Då de flesta påverkas av Coronaviruset på ett eller annat sätt, fundera på att ta hjälp av bransch- och industrikollegor. Då alla sitter i samma båt så finns det möjlighet till nya samarbeten. Exempel syns hela tiden i LinkedIn flödet, företag som lyfter fram en leverantörer eller ett nytt gratis erbjudande, som ett digitalt träningspass, som levereras med hjälp av en industri kollega. Alla nya kreativa idéer som möjliggör den nya vardagen. Så var inte rädd för att be om hjälp, se även till att se över era möjligheter att kunna hjälpa till.

Internt 

Sist men inte minst – glöm inte bort ert “Why”. Ett företags värderingar har tendens att inte prioriteras under kristider, men se till att fortsätta arbetet med de fundamentala grunderna som varför ni finns till. Det kan även bidra till stabilitet i osäkra tider, så kommunicera det internt, likaså se till förmedla det till kunder. 

Tänk om och se möjligheterna

Tyvärr så har kreativa ideér tendens att frysa när paniken slår, men med stöd från kollegor, bra digitala verktyg och tid så måste aktiviteterna fortsätta! Så sluta inte för krisens skull, men tänk om. Tänk innovativt och hitta kreativa sätt att leverera det nya erbjudandet på. För om företag tappar i sin digitala närvaro nu, så försvinner de i bruset och glöms snabbt bort när vardagen återgår. Lyssna på vår senaste podd där Lars och Anders diskuterar de 4 steg i krisen.

Så för ekonomins och för din egen skull, stanna inte av – the show must go on!