“Det är en fullt rimlig målsättning att kunden förutom att stanna kvar, också ska hjälpa dig dra in fler affärer.”
Hur härligt lät inte det påståendet? För vissa kanske det är en dröm, för andra är det redan en verklighet. Jag skulle med det här blogginlägget vilja lyfta hur dagens kultur och digitala värld ändå gör detta fullt möjligt för alla, även om en del har lite längre väg att gå. Jag skulle faktiskt vilja dra det så långt som att säga att det inte bara är möjligt utan nödvändigt. Häng med här på en liten berättelse!
Attract
Information finns idag extremt lättillgängligt. Dagens köpare är ofta skeptiska i början av en relation, eftersom sälj och marknadsföring historiskt varit rätt aggressiv och att det är lätt att själv söka information och få en mer nyanserad bild. Tänk om ditt företag syntes där i den googlingen? Tänk om ni kunde erbjuda en hjälpsam artikel som utgår från den potentielle köparens utmaningar och därmed visa att ni kan hjälpa och tillföra insikter som leder till smartare affärsbeslut för dem!
-> Här jobbar ni med bloggar, SEO, tutorials på YouTube som delas i sociala media.
Engage
Nu vet köparen att du har kunskap och är att lita på. Hen kommer sannolikt att komma tillbaka till dig för mer information och den gången, eller nästa gång, vara redo att ta relationen ett steg närmare och fylla i något formulär, som t.ex. en registrering för ett nyhetsbrev, webinar eller whitepaper. Då sitter du som företag på ett guldläge! Ni får information i ert CRM om namn, befattning, företag och vilket problem köparen har. Då kan ni verkligen glänsa med kunskap och ge allmosor åt alla. En bloggartikel om problem A till den som registrerat sig för ett webinar om problem A. Ett erbjudande om möte till den som länge visat sitt intresse för ert företag (obs! viktigt att det mötet blir värdeskapande och inte säljigt).
-> Här jobbar ni med CTA (call to actions), formulär, chattar, market automation, CRM, lead scoring.
Delight
Ibland leder den här nya relationen till en kundrelation och ibland inte. Så är det! Men oavsett så har ni en relation som ni behöver fortsätta att vårda. En kundrelation är kanske lättast, eller svårast, men iaf tydligast. “Bara” se till att produkten levererar och att kunden alltid får snabb och bra service. Du kan också bjuda in till event och utbildande webinar och skicka nyhetsbrev som är relevanta och värdeskapande för kundens affär, så håller du er relation riktigt varm och härlig.
-> Här jobbar ni med chattar, kundservice och ert CRM.
Slutklämmen
Så har det blivit dags att knyta ihop säcken och återkoppla till det inledande påståendet om att kunden även ska dra in fler affärer till ditt företag.
Om du som i den här berättelsen, har lyckats bli en värdeskapande partner, så har du fått en ovärderlig talesperson för ditt varumärke. Du kan så klart fråga om den här personen kan tänka sig medverka i ett kundcase eller ett webinar för dina nya potentiella köpare. Men chansen är stor att talespersonen självmant kommer vilja hjälpa andra i samma problemsituation som hen själv varit i en gång, och rekommendera ditt företag. För vem älskar inte att sitta med svaret och hjälpa andra? Och tänk på den skeptiske potentielle köparen i början av det här inlägget, som ville leta information själv och inte litade på säljare. Där blir den här talespersonen faktiskt helt nödvändig för ditt företags framtida överlevnad.
Allt det här är Inbound Marketing med hjälp av digitala verktyg som jag beskrivit genom en storytelling. Du kan läsa mer om Inbound Marketing, som för övrigt är framtaget av företaget HubSpots grundare Brian Halligan, genom att klicka här.
Jag hoppas att inlägget gav dig inspiration till att ta reda på mer om digital marknadsföring och Inbound marketing. På Business Reflex jobbar vi ofta enligt den här metodiken. Vi har faktiskt gjort en guide som heter “Från köpresa till värderesa” som jag tycker att du ska ladda ner för mer handfasta tips än vad det här inlägget bjöd på.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Försäljning
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål