Att nå ut till sin tänkta målgrupp är inte alltid det lättaste. Vi måste lyckas bena ut vilka de är, vart de konsumerar information, hur de tänker och tycker samt vilken ton och vilket format de föredrar. Och sist men inte minst måste vi skapa ett content-piece som väcker deras intresse. I många fall stannar man vid att skriva bloggar, white papers och skapa någon enstaka film som sedan rullar i all oändlighet, långt efter att den blivit irrelevant.
Men det finns fler alternativ och i detta inlägg slår jag ett slag för webinarier, ett interaktivt format som kan ge effektiva resultat.
Vad är ett webinar?
Ett webinar kan beskrivas som en “video-workshop” där en eller flera personer genomför en presentation för en publik online. Upplägget för hur ett webinar går till kan varieras i oändlighet, men vanligtvis så ser stegen ut enligt följande:
- Ett tema och ett datum för webinaret bestäms
- En presentation skapas kring temat och talare väljs ut att hålla i presentationen
- Inbjudningar skickas ut via exempelvis e-post, annonser och forum eller
- De som är intresserade anmäler sig via ett formulär på en landningssida
- När webinaret närmar sig skickas påminnelser ut till de som anmält sig
- Webinaret genomförs
- Webinaret laddas upp via en videoplattform eller i en on-demand tjänst
- Uppföljning görs genom att presentationen från webinaret skickas ut till deltagarna
Det finns en myriad av olika ingångsvinklar att anamma när man ska genomföra ett webinar. Här är de vanligaste frågorna du bör ställa dig:
- Ska deltagarna kunna ställa frågor direkt till presentatören via en chattfunktion?
- Ska webinaret avslutas med en frågestund?
- Ska en säljpitch inkluderas?
- Ska försök att konvertera deltagarna på någon annan typ av material eller produkt/tjänst göras?
Som ni förstår är möjligheterna till variation stora. För att ytterligare belysa de stora fördelarna med att anordna ett webinar har jag valt ut 7 stycken anledningar till varför du bör använda webinars i din marknadskommunikation så fort det bara går!
7 bra anledningar till att köra webinar
1. Du begränsas inte av geografisk placering
Till skillnad från klassiska event och frukostseminarium så kan ett webinar hållas för deltagare över hela världen samtidigt. Den enda begränsningen du egentligen har är när deltagarna är spridda över flera tidszoner. Detta kan dock åtgärdas genom att göra ditt webinar tillgängligt on-demand efter att webinaret genomförts.
2. Du får direktkontakt med potentiella köpare
En klassisk video har sina fördelar då du har större möjligheter att arbeta med kvalitén på innehållet innan publicering, till skillnad från ett webinar som vanligtvis är live. Där klassisk video faller platt är det faktum att det är en asynkron kommunikationsform. Du har med andra ord ingen direktkontakt med den som tittar på en video. Detta innebär att du inte har möjlighet att besvara eventuella frågor eller skapa en personlig relation (direkt) i ett klassiskt videoformat. Allt detta är såklart möjligt i ett webinar.
3. Du genererar högkvalitativa leads
Låt oss vara ärliga, personer som anmäler sig och deltar på ett webinar på en utsatt tid har troligtvis ett starkt intresse av ämnet. Du kan därför känna dig trygg med att majoriteten av deltagarna på ditt webinar är intresserade av dig och din produkt/tjänst. Vi kan därför dra slutsatsen att de leads som webinaret mynnar ut i är högkvalitativa och synnerligen intressanta att följa upp.
4. Du positionerar dig som en expert
En faktor som påverkar valet av leverantör är dennes förmåga att etablera sig som en pålitlig aktör inom det område den verkar. Detta är ofta en utmaning innan du som leverantör fått kontakt med dina köpare och kan vara tidskrävande att förmedla i form av blogginlägg eller klassiska videoklipp. När du genomför ett webinar kan du utnyttja tillfället att visa din expertis genom att gå in i mer detaljer kring specifika områden eller besvara deltagarnas alla frågor.
5. Du skapar innehåll som kan leva länge
Rent spontant känns ett webinar som något som sker vid ett tillfälle och för en definierad publik. Men genom att utnyttja de smarta tjänster som finns kan du få ditt webinar att leva vidare som antingen en fritt tillgänglig video eller som ett förinspelat webinar som intresserade kan anmäla sig till. Maximal effekt får du oftast när ditt webinar är live, men det finns inget som säger att du ska kasta bort ditt arbete när webinaret väl är över.
6. Du kan leverera otroligt mycket värde
Besvara deltagarnas frågor, engagera dem med verkliga exempel baserad på deltagarnas demografi eller dra paralleller till omvärlden och hur den ser ut “just nu”. Det finns många sätt du kan skapa värde under ett webinar som kan vara svårt att göra i andra former av content.
7. Det är kostnadseffektivt
Att spela in en film är vanligtvis en kostsam affär, till stor del på grund av den höga kvalité som förväntas i en filmproduktion. För att genomföra ett webinar krävs det endast att du har:
- En idé
- En presentation
- En webbkamera
- En mikrofon
- En målgrupp
- En digital tjänst för att genomföra webinaret
De första fyra punkterna ovan är saker som du antingen redan har eller relativt enkelt kan få tillgång till. När det gäller punkt fem och din målgrupp kan det vara så att du behöver marknadsföra dig, vilket medför en viss kostnad. Den sista punkten är däremot lätt införskaffat mot en rimlig kostnad.
Sammanfattning
Ett webinar är ett perfekt format för att komplettera dina annars statiska kommunikationsplattformar. Det finns såklart en del fallgropar att undvika, vi har listat ett par stycken här: 5 misstag att undvika när du arrangerar webbinarier.
För dig som aldrig genomfört ett webinar tidigare kan det vara skönt att få lite hjälp på traven. På Business Reflex genomför vi kontinuerligt webbinarier tillsammans med våra kunder och hjälper till med allt från idé till uppföljning. Läs mer om våra tjänster här.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?