De flesta företag behöver idag ha digital kompetens eller en digital partner för att kunna bedriva marknadsföring och försäljning. Allt fler byråer hävdar att de klarar det jobbet. Man kallar sig för digitalbyrå, inboundbyrå, marknadsföringsbyrå, contentbyrå, marketing automation byrå eller något annat snarlikt och erbjuder digitala lösningar.
Hur ska man kunna välja digitalbyrå när alla byråer säger samma sak och påstår sig kunna samma saker? Här försöker vi hjälpa till genom att belysa ett antal saker som gör det lättare att välja digitalbyrå.
3 sätt att skaffa sig digital kompetens
Att anlita en byrå är inte enda vägen till digital kompetens. Du kan lösa ditt behov av digital kompetens på tre sätt:
- Anställa egen personal
- Anlita en handfull konsulter som är specialister på varsitt område
- Anlita en byrå som säger sig klara av allt det digitala
I dagens läge sitter marknad och sälj tätt ihop. Upplevelsen för köparen är helt beroende av att marknad och sälj kan jobba ihop och utnyttja varandras styrkor. Det är alltså det du måste få till. En helhetslösning som täcker hela relationen från första gången någon får höra talas om er tills någon har varit kund i tio år.
Så vad ska jag välja? Plus- och minuslistan!
Anställa egen personal
Fördelar:
- De blir en del av ditt företag och är fokuserade på er.
- Man får in flera perspektiv i interna diskussioner vilket ger bättre beslut.
Nackdelar/risker:
- Svårt att hitta rätt personer.
- Svårt att behålla personalen.
- Dyrt eftersom personen du anställer inte kommer kunna allt som behöver göras, vilket slutar med att ni dessutom kommer behöva anlita konsulter.
Anlita många specialistkonsulter
Fördelar:
- Du får i teorin tillgång till de bästa inom varje område.
Nackdelar/risker:
- Du måste koordinera olika konsulter som ofta konkurrerar med varandra, det kommer bli oväntat jobbigt och ta mycket tid.
- Ingen har ansvar för helheten.
- Det blir troligen väldigt dyrt.
Att välja en digitalbyrå som säger sig klara helheten (Disclaimer: Vi talar i egen sak här…)
Fördelar:
- Du får en partner som har samma mål som du, att helheten ska fungera och ge resultat.
Nackdelar/risker:
- Digitalbyrån har kanske inte nog med kompetens inom alla områden som krävs vilket gör att vissa områden blir eftersatta.
Så granskar du erbjudandet när du ska välja digitalbyrå
Alla digitalbyråer säger idag i princip samma sak, så det kan vara svårt att välja utifrån bara “pitchen”. Därför är det viktigt att fokusera på några andra saker när man ska välja digitalbyrå.
Var noga med vad du köper
En digitalbyrå som jobbar på löpande räkning kommer vilja göra så många projekt som möjligt för att kunna maximera sina timmar. Inget konstigt med det, logiken ligger i affärsmodellen.
Med en digitalbyrå som debiterar en fast månadskostnad är det viktigt att tillsammans komma överens om vilka aktiviteter som ska prioriteras. Här är det viktigt att det råder transparens kring vilka aktiviteter som genomförs. Vissa byråer sätter i system att vara aktiva de första månaderna och sedan luta sig tillbaka. Tänk också på att kontrollera bindningstiden på avtalet, så att man inte binder upp sig på för lång tid.
Digitalbyråns målmarknad
Är byrån fokuserad på att hjälpa företag som ditt? Har man redan kunder som liknar er? Om ni är ett mindre företag och byrån stolt visar sina jättekonton är det kanske inte rätt match. Då finns det risk att ni kommer att prata förbi varandra. Som en liten kund hos en stor byrå finns risken att du inte får rätt prioritering (eller får tillgång till de vassaste personerna). Dessutom är det helt avgörande att byrån fokuserar på B2B om ni jobbar B2B eller motsvarande för B2C.
Arvet och inriktningen
Hur startade byrån? Vilket område kommer man ifrån? En gång webbyrå, alltid webbyrå, en gång reklambyrå alltid reklambyrå.
Även om byrån har breddat sitt erbjudande för att hänga med så finns det alltid en kärna i bolaget. Det finns ett område där man är bäst och följaktligen sämre på. Konsekvensen blir att samarbetet kommer luta åt det håll där byrån känner som tryggast. Detta är ganska lätt att identifiera om man lyssnar noga efter vilket område byrån lägger störst vikt vid i sin presentation.
Bevis på bredden
Var vaksam på vad byrån säger att de erbjuder, för att helheten ska fungera behöver följande kompetens finnas:
- Ett väl utvecklat tänk kring digital strategi (läs t ex guiden “Från Köpresa till värderesa” för att förstå vad som krävs)
- Försäljning, över telefon, digitalt och i möten
- Säljledning
- Varumärkesstrategi
- Contentskapande (skriva, fota, filma)
- Marketing automation och CRM
- Annonsering på Google, Facebook och LinkedIn
- Webbutveckling/UX-design
- Sökordoptimering
- Grafisk formgivning
Digitalbyrån måste visa att de förstår varumärke, sälj och marknad. Var vaksam på det som inte sägs i presentationer eller offerter när du ska välja digitalbyrå.
Är det långsiktigt?
Kolla upp byråns lönsamhet. Detta ska ju förhoppningsvis vara början på ett långt samarbete och det är ett strategiskt beslut att välja digitalbyrå. Man vill inte investera i en relation med en byrå som har dålig ekonomi och kanske snart går under. En desperat byrå kanske också är lockad att debitera timmar och inte på ditt resultat. Välj någon med sund ekonomi.
Kulturen och relationen
Hur känns det? Det är trots allt ett nära samarbete ni ska etablera. Matchar byråns kultur er egen? Verkar ni förstå varandra? Mycket av framgången kommer vara beroende om ni förstår varandra. Kan ni vara jämbördiga partners i detta och respektera varandras kompetenser?
Vad säger deras kunder?
Se om du kan få prata med någon av deras kunder om deras erfarenheter när du ska välja digitalbyrå. Tänk på att om du kräver att få prata med en referens så ska du själv vara beredd att vara referens om behovet skulle uppstå senare i samarbetet.
Kolla upp saker som:
- Levererar de bra kvalitet?
- Håller de tidplaner?
- Är de lyhörda för era behov?
- Håller de budget?
- Är de flexibla?
- Händer det saker eller är det mycket snack?
Lycka till med ditt byråval! Klicka här om du vill veta mer om vilka digitala marknadsföringstjänster som vi erbjuder.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?