Inledning
Hur vi konsumerar produkter och tjänster har förändrats. Det är som tydligast inom B2C, men även gäller inom B2B. Det vi konsumerar inkorporeras och förstärker företagets eller det egna varumärket i en större grad, dvs konsumtion har blivit mer personligt.
Eftersom våra val signalerar någonting om oss till vår omgivning blir vi också mer benägna att visa upp och dela vår upplevelse. Åtminstone i de fall varan/tjänsten/produkten bidrar till den bild av oss själva som vi vill förmedla. Som en förlängning av det beteendet är vi mer engagerade och vill vara med att påverka och tycka till. Därmed ökar också volymen av User Generated Content.
Vad är User Generated Content (UGC)?
User generated content är all typ av content om en produkt eller tjänst som inte skapas av företaget själva utan av användaren/slutkonsumenten. Det kan till exempel vara bilder, text och omdömen som publiceras i olika kanaler och plattformar. Tänk facebook, wikipedia, tripadvisor, instagram osv. Det är däremot inte att förväxla med sponsrat innehåll från influencers, “en medarbetare berättar” eller andra köpta digitala annonser.
Så länge du bevakar ditt varumärke och de sammanhang det förekommer i så finns det flera fördelar. Här är några top-of-mind.
1. Trovärdighet (Brand Authenticity)
Undersökningar visar att 88% av konsumenterna litar på omdömen som skrivs av andra konsumenter. Såklart! Vi är mer benägna att tro på andras åsikter om ett varumärke än dess egna – om det inte redan finns en “relation” eller andra erfarenheter som kan bekräfta motsatsen. Det anses vara mer objektivt – mer “utifrån och in” – i motsats till varumärkets vara-eller-icke-vara-approach. Med andra ord så kan UGC stärka ditt varumärke. Punkt.
Det här kan ni göra
- Be era kunder att skriva ett omdöme
- Underskatta inte “The power of social media”!
- Håll koll på dina kanaler
- Reposta andras inlägg… and shine together – det stärker båda era varumärken
- Se över dina kanaler, om ni och era användare har olika åsikter har ni ett problem som kommer att påverka er trovärdighet vid ett google-sök.
2. Konvertering
Som uppföljning till punkten ovan kan man även prata om konvertering. Konsumentens ord väger tyngst, bra upplevelser av ditt varumärke genererar fler kunder. Så har det varit i alla tider. Styrkan ligger i word-of-mouth, fast digitalt i det här fallet.
När vi kommer närmare en genuin och objektiv bedömning så ökar trovärdigheten vilket bidrar till mycket högre grad av konvertering. Om vi ska snacka siffror så sägs det att konverteringsfrekvensen i köpresor där en av alla touchpoints har bestått av en positiv bedömning är 161% högre än övriga.
3. Google
Google tar hänsyn till ratings. I samband med tidigare research hittade jag en artikel som vittnade om att 9% av Googles sökalgoritm drivs av ratings/omdömen. Den uppmärksamme har säkert sett att man vid google-sök på ett företag ibland kan se omdömen i form av stjärnor. Funkar för saker som företag, produkter, tjänster, filmer osv.
Det här kan ni göra
- Be om omdömen och jobba upp era “stjärnor”. Det ska vara en skala 1-5 för att google ska “hajja” grejen.
- Om google ändå inte hajjar så finns det sätt att lägga till och märka upp data i sidkoden.
4. SEO
Var uppmärksam på innehållet. Du kan lära dig en hel del om inte bara dina USP’s-and-cons utan även om dina kunder. Vad skriver de? Vilka ord använder de och finns de med i din nyckelordslista? Har ni missat någonting viktigt?
Det här kan ni göra
Lusläs omdömen, lägg till eventuella nyckelord som saknas på din nyckelordslista. Finns det frågeställningar som återkommer? Upprätta en FAQ på siten och bemöt/svara på frågorna. En riktigt bra webb ska ge svar på de vanligaste frågorna dina kunder kan tänkas ha.
5. Dialog
Engagemang är hårdvaluta och högt eftertraktat både inom B2B och B2C. Frågan ”hur driver vi engagemang?” finns med på många agendor. Genom att öppna upp för dialog, fråga och be om feedback så genererar du per automatik engagemang. (Kom ihåg – håll koll på ditt varumärke så att du vet vad som sägs om er!).
Det här kan ni göra
- Uppmärksamma dina kunder/användare.
- Följ # och kommentera
- “Claima” ditt företag på plattformar som t ex Yelp och svara på omdömen (ps. var ödmjuk!)
Vad ska vi göra om innehållet skapas av användarna?
Du som företag eller varumärke kan:
- Uppmuntra till dialog – och svara snabbt
- Driva engagemang – allt börjar med er
- Interagera med dina slutkunder
- Låta dina kunders omdömen ta plats på er site
- Sätta upp Google alerts! Bevaka ditt varumärke, inkludera även ord som “omdöme”
- Utse en person internt som svarar på kommentarer och omdömen
Lycka till!
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?