Varför försvinner tredjepartscookies egentligen och hur kommer det att påverka den digitala marknadsföringen?
I det här blogginlägget kommer vi att försöka svara på dessa frågor & se vad framtidens digitala marknadsföring har att erbjuda.
Vad är första, andra och tredjepartscookies?
Förstapartscookies
Dagens webbplatser använder cookies för att skapa en bättre användarupplevelse. De förenklar och automatiserar delar, som att tillexempel logga in, så att du inte behöver göra det manuellt varje gång. Till skillnad från tredjepartscookies genereras förstapartscookies av webbplatsen du är på. Dessa cookies hjälper webbläsaren att komma ihåg viktig information om dig, som vilka varor du lägger till i din kundvagn, ditt användarnamn, lösenord och språkinställningar.
Andra exempel som förstapartscookies samlar är: köphistorik, demografisk information, plats, företag, yrke, arbetstitlar, år i specifik bransch och yrkesroll.
Andrapartscookies
Andrapartscookies är något kontroversiella och något som diskuterats mycket om. I allmänhet är andrapartscookies, förstapartscookies eller tredjepartscookies, som delats mellan två olika företag. Exempel på detta kan till exempel vara ett flygbolag som valt att sälja sina förstapartscookies till en samarbetande hotellkedja. Detta skapar möjligheten att effektivisera riktad annonsering och gynnar båda parter.
Tredjepartscookies
Tredjepartscookies är cookies som placeras av andra webbplatser på den webbplats du besöker. Det är inbäddade JavaScript från en webbplats till en annan. Ett exempel på detta kan vara ett javascript från Facebook, som appliceras på en webbsida, vilket möjliggör tracking på data om hur du surfar vidare, efter att ha klickat på en annons.
Varför allt krångel över tredjepartscookies?
Tack vare tredjepartscookies kan digitala marknadsförare:
- Spåra din aktivitet på flera webbplatser
- Bedriva remarketing baserat på vad du söker efter & vilka sidor du besökt.
- Rikta annonser baserat på eventuella konsumentinsikter och intressen.
Möjligheten att rikta in sig på konsumenter med sådan precision har dock väckt känslor och öppnat upp diskussion för granskning. Många konsumenter tycker att dessa annonser är påträngande och strider mot rätten till integritet. Regeringar och myndigheter har också lyssnat på detta och antagit lagar för att integritetsintrång. Allt detta har skapat både utmaningar och möjligheter för digitala annonsörer.
Krav om samtycke
Europas högsta domstol beslutade redan 2019 att aktivt samtycke behövs för att spåra cookies. Detta kom tillsammans med GDPR som tillämpades över hela kontinenten, vilket resulterade krav om samtycke för organisationer innan de får lagra eller får åtkomst till cookies.
Efter högsta domstolens beslut 2019, sa Google att de skulle börja fasa ut tredjepartscookies under de kommande åren och Apple sa att det skulle begränsa användningen av dess mobila enhets-ID, Identifier for Advertisers (IDFA) i iOS-apparna. Med dessa drag skakade de två giganterna den digitala marknadsföringsvärlden.
Nu är Googles Chrome-webbläsare inte den första som fasar ut tredjepartscookies, men den är definitivt den största. (Webbläsare som Safari och Firefox började blockera tredjepartscookies redan år 2013.)
Men när Chrome tar dessa steg är framtiden för tredjepartscookies nu under ett rejält hot.
Hur kommer detta att påverka digital annonsering?
Google har pratat om att eventuellt utveckla en så kallad “Privacy Sandbox”. Ett verktyg som skulle kunna göra det möjligt för marknadsförare att fortsätta rikta in sig på konsumenter med annonser men utan att ha tillgång till samma data som kan rubba integriteten hos de som får de riktade mot sig. Googles tillvägagångssätt handlar om att flytta all användardata till Chrome för att sedan lagra samt bearbeta den där.
Tiden får utvisa huruvida konsumenter kommer få det bättre och om de/vi upplever en mindre rubbad integritet när tredjepartscookies försvinner. En sak är säker, efterfrågan på konsumenters integritet försvinner inte iallafall. Det är nu dags för företag att främja närmare relationer med sina kunder. Nyckeln framöver blir helt enkelt att förlita sig mycket mer & arbeta hårdare för att upprätthålla förstaparts data.
Key-takeaways
1. Fortsätt att bygga starka relationer med dina kunder från den data du äger.
2. Ta reda på vilken förstaparts data du samlar in idag och vilken data du behöver för att stärka kundrelationerna.
3. Se till att den data du samlar in gynnar din kund, att du har ett aktivt samtycke och att du skyddar deras data
4. Utnyttja förstapartsdata för att skapa personliga kundupplevelser. Exempel på detta kan vara att välkomna en kund till din webbplats, ge dem rekommenderade produkter och tjänster baserat på deras visade intresse och att skicka dem en påminnelse ifall de inte fullföljde en konvertering
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?