Inledning
Knappar kan vara både en av de viktigaste OCH det mest frustrerande elementet när det kommer till e-mailutskick. Även om det är ett av de mest effektiva call-to-actions (CTA) du kan använda så vet du som har använt flera olika verktyg att “bulletproof buttons” inte alltid levererar det de lovar.
Men det finns sätt att säkerställa att de fungerar som de ska och maximerar konverteringar. I den här bloggen kommer du få svar på frågor som:
- Varför ska jag använda knappar?
- Vad är “bulletproof buttons”?
- Hur vet jag att knapparna är “bulletproof”?
- Hur skapar jag sådana knappar?
Varför ”bulletproof buttons”?
Konvertering, konvertering, konvertering… alla leadsgenererande marknadsförares mål är löpande kunna leverera heta listor till säljavdelningen att följa upp. Vi vill trigga engagemang och öka konverteringgraden på vår site.
E-mailutskick till relevanta adresser har gång på gång visat sig vara mycket framgångsrikt, särskilt inom B2B-marknadsföring. För att dessa utskick i sin tur ska vara konverterande krävs genomtänkta call-to-actions som triggar mottagaren.
Call-to-action-knappar
När du använder call-to-action knappar så bör du tänka strategiskt och hålla målet (konverteringen?) i sikte. En CTA bör vara:
- Välplacerad – ofta så räcker det inte med bara en CTA, ju mer text desto fler call-to-actions behöver du lägga in.
- Synliga – använd färg och form som sticker ut eller bryter av.
- Motiverad – bortsett från färg och form så bör du motivera i texten vad hen får och vilken nytta det innebär för läsaren.
- Uppmanande – heja på dem lite genom att skriva “Läs mer här”, “Ladda ned guiden” och testa gärna att lägga till “nu” för att se om det får en extra triggande effekt.
Vad är “bulletproof buttons”?
En knapp som är bulletproof behåller sin funktionalitet oavsett e-postklient, nivå av HTML och CSS-support som klienten har. De är heller inte beroende av bildstöd för att kunna synas.
Så vet du att knapparna är bulletproof
Det finns olika test som du kan göra för att säkerställa att dina knappar syns. Ett sätt är att skicka ett test-mail till dig själv och sedan manuellt titta i alla e-postklienter och devices. En arbetsuppgift som givetvis är väldigt tidskrävande och som många även inte alls tycker är särskilt spännande. Risken är också stor att du inte har möjlighet att testa i alla klienter.
Det andra sättet är att använda en tjänst som säkerställer att dina utskick ser bra ut och att alla element inklusive knappar syns som de ska. Ett exempel på en sådan tjänst är Litmus hjälper dig att säkra hela mailet, inte bara knapparna, fungerar som de ska. I alla e-mailklienter! Det är helt klart värt det att lägga ner lite tid på att skapa några olika mallar (e-mail templates) som du sedan Litmus-testar. Du kan då använda dessa om och om igen.
A/B-testa knappar
Eftersom själva konverteringen är hela poängen med knappar så är det viktigt att du A/B-testar för optimering. Testa en sak i taget, utveckla och anpassa sedan utifrån det du får fram.
Du bör åtminstone A/B-testa knapparnas:
- Färg och form – testa först med era “brand colors” men var inte heller rädd för att gå utanför och testa en helt annan. Det kanske är så att ni bör lägga till en accentfärg till paletten för just det syftet – att lyfta bryta av och lyfta era CTA’s.
- Budskap – variera texten på dina call-to-actions. Är det t ex. “Läs mer” eller ”Läs mer nu”. Ibland kan de vara de små nyanserna som gör all skillnad.
- Placering – Fördela CTA’s jämnt över texten och i olika format tex. en knapp och en textlänk. Försök placera åtminstone en textlänk långt upp i ditt utskick.
Skapa knappar som är “bulletproof”
Om du redan har ett Marketing Automation-system på plats som du använder, säkerställ att deras egna knappar fungerar som de ska och att de syns. Om de av någon anledning inte fungerar som de ska eller om du vill säkra upp ytterligare så kan du göra din egen. Se då till att du skapar en ny knapp i samband med varje utskick, det eftersom du genererar en ny kod beroende på var du vill att knappen ska länka till.
Slutsats
Att skapa riktigt bra e-postutskick som fungerar i alla klienter är en utmaning i sig, att sedan maximera konvertering tar det till en helt ny nivå. Utan CTA som inte bara är tydliga utan även ”bulletproof” är en grundförutsättning för att lyckas med sin konverteringsoptimering.
Följ upp
Arbetet slutar inte bara för att e-mailutskicket är schemalagt, låt det gå några dagar och utvärdera sedan utskicket. Vilka länkar fick flest klick? Har du A/B-testat dina CTA’s – vilken knapp var mest framgångsrik och varför?
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Digital marknadsföring
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys