Inledning
Om du funderat på att komma igång med content marketing, men inte är säker på att det funkar för din verksamhet, vill jag först säga detta: alla tjänar på bra content! Främst ger det värde för de kunder du vänder dig till men i slutändan kan innehållsmarknadsföring ge ditt företag fördelar som t ex:
- bygga och positionera varumärket
- öka försäljningen
- bygga långsiktiga relationer med kunder
En fitnessprofil som sportar sitt content rätt
En svensk fitnesspersonlighet och PT som jag följer privat har en hemsida och en webbshop på nätet där hen säljer bland annat sport- och träningsutrustning under eget märke. Marknadsföringen drivs huvudsakligen genom tränarens personliga varumärke som byggts upp genom mediasamarbeten, sociala medier, bloggar och böcker.
Nu har nämnda tränare startat en sluten facebookgrupp där hen håller i en 30-dagarsutmaning. I videoinlägg som publiceras dagligen kan man som medlem i gruppen – helt gratis – ta del av övningarna. Idag har gruppen drygt 7000 medlemmar.
Det fiffiga med denna aktivitet är att det är enkelt att delta – det enda kravet för att anta utmaningen och vara med i programmet är att du ska ha tillgång till en viss sorts typ av träningsredskap (som varken är avancerat eller särskilt dyrt). Det framgick i inbjudan att det är helt ok att använda sina egna redskap eller andra fabrikat, men att det även går att beställa träningsredskapet i webbshopen.
Redan några dagar efter att inbjudan gick ut hade redskapet sålt slut.
Hur skapar man riktigt bra content?
Business Reflex har (tyvärr) inget med exemplet ovan att göra – vi inriktar oss ju dessutom mest på B2B-företag – men detta är ett så lättbegripligt och bra exempel på riktigt genial content marketing. Idén uppfyller nämligen alla de egenskaper som företag som vill satsa på content marketing bör eftersträva:
G för gratis
Bra content ska inte kosta något och heller inte vara för säljigt i sitt utförande. I exemplet ovan inbjöds alla som ville att vara med och det är individens egen önskan om att få den bästa upplevelsen som är drivkraften till att man sedan köper produkten.
R för relevant
Med relevans menar vi att innehållet matchar varumärket och den produkt/tjänst man erbjuder i förhållande till behoven hos den målgrupp man vill nå. Vi brukar tjata om att man ska tänka ”utifrån och in”, dvs sätta sig in i kundens situation. När du känner till dina kunders behov och önskemål kan du bättre förstå hur den egna produkten och tjänsten kan passa in i bilden. Då kan du skapa innehåll som ger svar på deras frågor och hjälper dem att komma vidare. Samtidigt framstår du som expert på området och kan tillhandahålla en lösning.
Y för yrka på handling
Content ska som sagt inte innehålla direkta uppmaningar om köp – men bör däremot ge information om nästa steg. T ex kan man hänvisa till mer information för att leda vidare i köpbeslutsprocessen eller uppmana till att ta kontakt. I ovan nämnda exempel ber tränaren kontinuerligt om feedback i forumet – ett ypperligt sätt att skapa insikter om vidareutveckling av tjänsten eller produkten.
M för mätbart
I exempelfallet finns det ju ett oerhört tydligt samband mellan kampanjen och den ökade försäljningen, men för verksamheter med längre säljcykler behöver man oftast sätta upp spårning mellan content och konverteringspunkter för att påvisa effekterna av ett specifikt content. Genom att konsekvent mäta trafik och konverteringar lär man sig dessutom med tiden vad som fungerar och man kan trimma sitt content till att bli ännu skarpare.
T för tillgängligt
Att publicera sitt content i sina egna kanaler är oftast inte tillräckligt för att väcka uppmärksamhet. Det är viktigt att möta sin målgrupp i den kanal de föredrar. Det gäller alltså att känna sina personas väl. Var finns dina köpare och hur når du dem?
Så länge du är medveten om dessa fem grundläggande egenskaper bör du alltså också kunna skapa GRYMT content.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?