Inledning
Mobil marknadsföring är knappast någon nyhet men det har hittills haft marginell betydelse inom marknadsstrategier för B2B-företag. Det är till exempel få av våra kunder som valt att implementera en mobil strategi. Störst fokus ligger istället på att skapa de bästa förutsättningarna för en digital närvaro på desktop och man nöjer sig med att webben är mobilt responsiv
Det finns dock två aktuella indikationer på att att även du som B2B-företagare bör skaffa dig bättre koll på mobil marknadsföring:
- Deloitte släppte i november sin senaste rapport över nordiska konsumenters mobilvanor. Där konstateras att 88% äger en smartphone jämfört med endast 48% som har tillgång till en stationär dator (desktop).
- Redan för ett par år sedan översteg antalet googlesökningar gjorda från mobiltelefon de från desktop. Google påbörjade då tester av ett mobile-first index. I år har man meddelat att det blivit dags för sökmotorn att gå över till mobile first.
Det är med andra ord troligt att vi inom alla branscher, både B2C och B2B, kommer att se en fortsatt ökning av den mobila trafiken. Det finns ett antal små förändringar du kan göra för att se till att vara redo för mobile first.
Förbättra din koll på den mobila webbstatistiken
Dela upp din webbstatistik på desktop och mobila besök. Hur ser det ut? För B2B-företag är uppdelningen troligtvis ännu med övervikt på desktop, men kanske har andelen mobila besökare ökat sedan förra året? Kan ni se en ökning i samband med särskilda aktiviteter, exempelvis mailutskick eller seminarier? Hur stor andel av konverteringarna sker på mobilen jämfört med desktop?
Genom att börja följa och förstå era mobila besökare kan ni få insikter som kan vara till stor nytta längre fram. Till exempel kan ni börja testa att göra om menyer och formulär för den mobila webben och se om det påverkar trafik och konverteringar.
Kontrollera hastigheten på den mobila webben
Mycket av det content vi lägger upp på våra webbar idag (dokument, bloggar, bilder, filmer mm) gör att webben blir tyngd av data. Detta påverkar laddningstiden. Trots att mobilanvändarna kräver snabba sidbyten visar statistik att de flesta sajter faktiskt blir segare på mobilen. Du kan testa laddningstiden för din mobila sajt på testmysite.withgoogle.com. Om webben tar över tre sekunder på sig för att visas kan ni förmodligen i er webbstatistik se kopplingar till bounce rate. Era besökare ger med andra ord upp och lämnar innan sidan hunnit laddats färdigt.
Se över innehållet och optimera för bättre läsbarhet och kortare laddningstid
Laddningstiden går att påverka genom att minska ner på innehållet för den mobila webbsidan. Se över textmängd och bildstorlek på sajten och fundera på om alla element behöver vara med. Fundera också på vad dina besökare först och främst vill göra när de besöker din sajt i mobilen. Det kanske inte handlar om att ladda ner pdf-guider och läsa långa artiklar. Hur kan du möta deras behov? Kanske finns det t ex en vits med att dela upp innehåll på flera sidor och låta besökaren klicka sig vidare till den del som intresserar mest.
Lär känna din målgrupps mobila beteende
Komplettera personaanalysen med fakta om din målgrupps mobila beteende. I vilka situationer och på vilket sätt använder just din persona sin mobiltelefon? Används den t ex för googlesökningar, att läsa mejl, kolla nyheterna, använda appar – eller kanske till och med för att ha telefonsamtal? I vilka situationer tror du att ditt prospekt vill interagera med ditt företag? Då din personaprofil berikats med denna information blir det lättare att tänka mobilt då du planerar nytt content, strukturen för dina mobila webbsidor och marknadsföringsaktiviteter.
Slutsats
Förmodligen kommer du att inse att du faktiskt redan gör en hel del mobil marknadsföring. Med dessa enkla steg kan du bli ännu mer medveten och börja ta vara på möjligheterna med mobilen. Även om det inledningsvis sker i små steg kanske 2018 blir det år då ditt företag upprättar en mobil strategi?
Lyssna gärna på avsnitt #18 av podden Marknadscoacherna då vi pratar mobil marknadsföring.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?