Inledning
Webbinarier har växt fram som en oerhört populär marknadsföringstaktik för B2B-företag. Men vilka fallgropar finns? Och vad bör man undvika när man arrangerar webbinarier? Vi på Business Reflex delar med oss av våra främsta tips.
Har du precis lanserat en ny produkt och vill köra en demo av nya funktioner? Webbinarium! Vill du fånga in nya leads genom att prata om ett intressant ämne? Webbinarium! Eller vill du kanske utbilda och inspirera befintliga kunder? Webbinarium!
Webbinarier är verkligen ett kraftfullt verktyg för att nå ut till din målgrupp, kund som icke-kund. Skalbarheten är en oerhörd styrka där det, utan problem, går att nå ut till 10 såväl som 1000 personer. Framför allt är det också kostnadseffektivt. Att arrangera fysiska event medför höga kostnader för lokalhyra och tilltugg. Nu behöver du bara betala en månadskostnad för ett abonnemang hos till exempel GoToWebinar.
På Business Reflex hjälper vi kunder att planera, genomföra och följa upp webbinarier. Det har blivit en så pass populär taktik bland våra kunder att det sällan går en vecka utan att vi anordnar ett webbinarium. Med andra ord finns det en hel del lärdomar att dra och misstag att undvika.
1. Otydlig agenda
Deltagarna tar tid ur sin kalender för att lyssna på vad ni har att säga och det är viktigt att behandla deras tid med respekt. Det är lätt hänt att inte inkludera en agenda utan istället bestämma exakt innehåll bara dagar innan webbinariet. När den stora dagen sedan kommer så blir flera av deltagarna besvikna på innehållet som inte alls var i linje med deras förhoppningar.
Lösning: Berätta redan i inbjudan vad ni har planerat att ta upp under webbinariet. Tydlig kommunikation gör det lättare att hantera förväntningar.
2. Inte tillräckligt förberedda
Det är mycket som kan gå snett när teknik och flera personer är inblandade. Om inte alla i panelen eller vid teknikbordet är helt förberedda finns det risk att det blir pannkaka av alltihop. Tålamodet bland deltagarna kan vara lågt – dåligt ljud eller uppkoppling kan mycket väl leda till att de klickar på krysset och lämnar webbinariet.
Lösning: Förberedelser är A och O när det kommer till webbinarier. Gå igenom presentationen samt teknik – både ljud och bild – minst en gång innan ni sätter igång.
3. Deltagarna kan inte ställa frågor
På fysiska seminarier finns det en närhet till publiken som gör att panelen eller presentatören enkelt kan ta emot frågor från publiken. På webbinarier är det lite knepigare. Monolog-liknande presentationer brukar resultera i att deltagare zoomar ut och tappar fokus efter ett tag.
Lösning: Öppna upp för frågor under webbinariets gång. Se gärna till att ha en person redo att svara på frågor i chatten så att deltagarna känner sig hörda. Lyft även upp de absolut vassaste frågorna i presentationen.
4. Glömmer påminnelser
Vi har alla varit i den sitsen. Någon gång för hundra år sedan registrerade vi oss till ett event för att därefter glömma bort det helt. Ämnet var intressant, men det kom inga påminnelser som gjorde att vi hajade till och la till eventet i kalendern. Helt plötsligt är det bara 30% av de anmälda som dyker upp på webbinariet.
Lösning: Schemalägg påminnelser – gärna dagen innan och minuter innan webbinariet – för att få in så många deltagare som möjligt. Det är som sagt alltid lätt att glömma bort. Utnyttja även möjligheten att sälja in eventet och berätta vad deltagarna får.
5. Avsaknad av uppföljning efter webbinariet
Grattis! Över 100 personer deltog på ditt webbinarium och är nöjda med innehållet. Mission Accomplished? Nej, för sedan blir det knäpptyst och de hör inget från dig eller din säljkollegor. Du har helt enkelt glömt att smasha in volleyn och är redan i full fart att planera nästa event.
Lösning: Sätt upp en tydlig plan på uppföljningsmejl och möjliga erbjudanden till de som anmält sig (även de som inte dök upp). Förse även säljare med tips på olika ingångar till deltagarna.
Slutsats
Sådär! Nu har du fått ta del av de främsta misstagen som du bör undvika när du arrangerar webbinarier. Som du säkert märkt gäller det att hålla koll på många olika områden: från teknik till innehåll och uppföljning.
Vill du lära dig mer om hur du kommer igång och arrangerar webbinarier? Ladda ner vår checklista eller kontakta oss för att få veta mer. Vi hjälper dig mer än gärna att komma igång med digital marknadsföring och webbinarier.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?