Inledning
2022 närmar sig och vi börjar se ljuset i tunneln efter pandemin. Med den i bagaget så kan vi se ett ändrat beteende där marknad och sälj snabbt måste anpassa sig efter det nya beteendet som uppkommit efter social distansering och hemmakontor. Vi ser även förbättrade affärsmodeller, chatten som inte många trodde på och en köpare som snabbt vill lära sig en produkt/system. Läs mer om fem saker som kommer ligga i fokus 2022.
1. Trattens död 2021
I flera år har vi pratat om tratten som en modell för att fånga in leads. Men vad händer om du håller i en tratt och häller vatten i den? Jo, det rinner ut på andra sidan. I slutändan är det samma sak med leads. Tratten är en modell för engångsaffärer, men inte för merförsäljning. Att glada kunder påverkar ert rykte är ingen nyhet, men ändå är fokuset på nya kunder stort.
Det krävs en modell som får kunderna att göra återkommande affärer, något som inte tar stopp. Att ha kunder som är nöjda med ditt varumärke innebär att de sannolikt kommer att marknadsföra dina produkter eller tjänster på egen hand. Detta kallas FlyWheel modellen.
SUCK hör jag nu från marknadsföringsrävar som läser detta. Men faktum är att de flesta företag redan är medvetna om FlyWheel modellen. Ändå utgår man från tratten. Min gissning är att pressen från ledning och investerare, att hela tiden få in nya kunder, gör att denna modell glöms bort. Därför är tratten med på listan. Det är dags att begrava denna modell en gång för alla.
2. Hantering av IOS 15
Ingen har missat uppdateringarna i iOS 15 och vad dessa innebär för oss som marknadsförare. I och med iOS 15 ges användare möjlighet att välja om avsändare ska kunna spåra huruvida de öppnar mejl eller inte. Med tanke på att mellan 30 och 40 procent av mottagare öppnar e-postutskick i just en iPhone kan vi se rejält opålitliga öppningsfrekvenser framöver.
Användare kommer även kunna generera en anonym mejladress som vidarebefordras till användarens faktiska adress. Dessa anonyma adresser kan exempelvis nyttjas för att skapa en gratis trial eller ladda ner en e-bok från en aktör som man inte vill ge sin riktiga adress till.
För företag som använder sig av e-postmarknadsföring kommer det betyda att de måste tänka om kring sina KPI:er och ställa ännu högre krav på marknadsförare att vara relevanta, högkvalitativa och engagerande i kommunikation och content.
3. Chatbot
Användningen av chatbotar med AI-funktion har växt de senaste åren och är ingen modefluga som snart försvinner – snarare tvärtom. Men ska man ha en chatbot eller personlig service? Svaret är en mix av dom båda.
Medan en chatbot kan ge svar på enkla frågor och därmed avlasta personalen så är det viktigt att veta när man behöver ge personlig service. Vi lever i en värld där vi vill ha svar och hjälp direkt och därför är personlig service fortfarande viktig.
4. Hybrida event
Vad kommer att hända när pandemin är över? Blir det fysiska eller digitala event?
Svaret är varken eller. Eller rättare sagt: både och. Hybridevent eller hybridmöten är för både fysiska och digitala deltagare. Pandemin har skapat två läger. Det ena som längtar efter möten med människor och det andra som insett hur bekvämt det är att sitta i soffan hemma med mjukisbyxorna en hel dag.
5. Utbildande videos
När B2B -köpare undersöker ett företag föredrar 70% att titta på produkt videor*. Videomarknadsföring stöder en viktig aspekt av B2B -köpresan. Det kan visuellt tilltala människor och engagera dem. Videor är bra för information, produktdemonstrationer, teasers och kundrecensioner. Videoinnehåll är en av de bästa sätten att visa upp dina produkter och utbilda dina kunder.
*https://salesfocusadvisory.com/5-digital-marketing-trends-for-2022/
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?