Inledning
Den globala spridningen av Covid-19 ökar för varje dag och än så länge har vi inte sett peaken och kan börja pusta ut. Hur länge viruset kommer att påverka oss som människor, och vår ekonomi, är omöjligt att svara på. Det kan handla om veckor men också om månader fyllda av svåra beslut.
Att sjukvården gör ett jättejobb och att Riksbanken gått ut med att de kommer stötta svenska företag har förmodligen alla koll på, men hur gör svenska företag med sina digitala investeringar då intäkterna minskar?
Vissa branscher är drabbade mer än andra – Men en sak vi kan vara säkra på är att det kommer påverka oss en längre tid. Därför är det också läge att se över hur och var vi väljer att synas, och hur mycket vi är villiga att spendera för att överleva då allting känns ovisst.
Dra inte ner på era Google-investeringar
Visst, det råder extrem osäkerhet på marknaden och vissa branscher är utsatta mer än andra. Men det kommer fortfarande finnas intressenter som ser möjligheter även under dessa tider. Att därför sluta synas för dessa intressenter då de faktiskt letar information alt. är redo att köpa vore ett stort misstag.
Trafiken som kommer in från Google (SEO och Google Ads) är och kommer förbli end funnel-trafik. Att minska på synligheten i dessa kanaler kommer inte stabilisera er verksamhets kassaflöde – snarare tvärtom.
En insats att göra nu vore att se över er webb, och hur bra den mår ur ett tekniskt perspektiv. Det finns garanterat saker att göra och åtgärda. Kanske även vore en idé att se över sidornas titlar och meta descriptions? (Det hjälper mer än vad en kan tro)
SEO ger som bekant avkastning över tid, och generellt ger minskad närvaro i sök en efterlaggningseffekt och de effekterna kanske inte syns förrän efter veckor och månader. Att sluta upp helt och hållet med ert SEO-arbete kommer alltså inte bara straffa er nu – Det kommer även påverka er på längre sikt.
Folk är mer uppkopplade än någonsin – Därför bör ni prioritera Sociala medier
Då hemmajobb och (ofrivillig) karantän är aktuellt innebär det också att folk är mer uppkopplade än någonsin. Utöver att ni på företaget behöver upprätthålla en god internkommunikation, måste även marknadsavdelningen vara mer kreativ än tidigare.
Om inte marknadsavdelningen har synkat med andra avdelningar tidigare är det hög tid att ordna det nu. Under omständigheter som dessa måste alla hjälpas åt för att man ska nå ut med sina budskap.
Några saker ni som företag kan göra då det inte finns tid att planera någon större kampanj:
- Återanvänd tidigare publicerat innehåll
Allt innehåll behöver inte vara dagsfärskt för att vara relevant. Ta en titt på innehållet på er site – Finns det någonting som ni kan återpublicera? Eller bör det kanske uppdateras för att vara någorlunda aktuellt? – Börja där.
- Indragen annonseringsbudget? – Vänd er till era anställda
Om annonseringsbudgeten har dragits tillbaka för sociala medier – vänd er till era anställda och be dem dela ert innehåll. Organiska poster på linkedin/facebook är helt gratis. Värt att nämna är också att Linkedin och Facebook premierar privatpersoners inlägg framför företagets uppdateringar.
- Var social
Kommentera på andras inlägg som är intressanta för dig och ditt företag. Aktivitet är a&o i sociala medier.
Se över era kampanjer som rullar
Att coronaviruset skulle få så stor inverkan på samhällsklimatet var det förmodligen ingen som kunde förutspå. Allra minst er marknadsavdelning, som under flera månader jobbat hårt för att ta fram en kampanj som numera rullar på olika annonsnätverk.
Men hur funkar den kampanjen idag? Är det verkligen läge att fortsätta med annonseringen?
Överväg att pausa era programmatiska köp. Att få ert varumärkes skrikiga kom-och-köp-budskap exponerade i samband med dystopiska rubriker kommer inte göra ert företag gott på längre sikt, och ni vill absolut inte bli förknippade med känslan som infann sig hos miljontals människor den dagen då de insåg att världens alla vårdsystem riskerade att kollapsa.
Just nu handlar det bara om att hjälpa folk. Fokusera istället på vad ni kan göra för att leverera ett tydligt och relevant värde för era kunder och bidra där ni kan som företag.
Slutligen: Våga tänka långsiktigt
Det är lätt att drabbas av hopplöshet i kristider, men det är även då det är som viktigast att prioritera rätt. Att dra i handbromsen för all form av försäljning och marknadsföring är sällan en bra idé – För även hur mörkt det här läget än må vara, så kommer det att vända. Henrik Larsson-Broman berättar mer om varför i hans välskrivna artikel Sju strategier som gör ditt företag till vinnare i kristider
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?