Digital Marknadsföring

Så lyckas du med din inbound marketing| Del 2

Josefine Freij

Publicerad 20 September 2017

Josefine Freij

Publicerad 20 September 2017

lyckas med inbound marketing

Inledning

I det första inlägget i vår bloggserie om inbound marketing gick vi igenom begreppets betydelse och hur det skiljer sig från traditionell (outbound) marknadsföring, samt dess många fördelar (om du har missat det så hittar du det här).

I den här andra delen kommer vi nu att ge dig fem konkreta tips på hur du lyckas med din inbound marketing-strategi.

1. Skaffa stenkoll på dina köpare och deras köpresa

Att lära känna sin målgrupp är A och O för att lyckas med inbound marketing. Ta reda på information såsom var och hur de samlar in information; på vilka digitala plattformar de vistas; vad de har för prioriterade initiativ och vilka beslutskriterer som behöver uppfyllas för att de ska välja att satsa på just din produkt eller tjänst. När du har lärt känna din persona på djupet (gärna med hjälp av intervjuer med potentiella köpare) kan du utforma din contentstrategi och mappa ditt innehåll mot den tänka köpresan.

2. Se till att ha en genomtänkt SEO-strategi

En långsiktig plan för inbound marketing kräver att du har en väl genomtänkt SEO-strategi och att du anpassar allt ditt content och din hemsida baserat på denna. Vilka nyckelord du ska satsa på kan du ta reda på på olika sätt, exempelvis med hjälp av Google Keyword planner, onlineverktyg såsom AnswerthePublic.com, och kanske det allra viktigaste (som många glömmer) – fråga dina potentiella köpare vad de faktiskt googlar på!

3. Optimer
a hemsidan för konvertering

Att bara lyckas få in rätt personer på din hemsida räcker inte. Du måste se till så att de omvandlas från att bara vara anonyma besökare till att bli en faktisk mailadress i din databas. Här gäller det att skapa optimerade landningssidor med syftet att få besökaren att konvertera. Detta gör du enklast genom att erbjuda någonting av värde, till exempel ett white paper eller möjligheten att prenumerera på er blogg. Tänk på att det ska vara tydligt för besökaren vad som kommer att hända om han eller hon till exempel fyller i ett formulär eller klickar på en länk.

4. Investera i marketing automation

När du har ringat in din målgrupp och har bra förståelse för deras köpresa, blir inbound marketing avsevärt mycket enklare om du investerar i ett verktyg för marketing automation. Enkelt uttryckt kan du med hjälp av marketing automation hålla koll på dina leads och se till så att rätt person får rätt budskap vid rätt tillfälle. Det hjälper dig med alltifrån att generera leads till att kartlägga dina köpares digitala beteende, med målet att konvertera anonyma hemsidebesökare till betalande kunder.

5. Använd nurtureprogram

En viktig del inom inbound marketing är att ta hand om och vårda sina potentiella köpare. Detta gör du enklast genom ett nurtureprogram. Ett nurtureprogram består oftast av ett email-flöde, som sedan automatiskt styr vad som ska hända när personen i fråga har utfört en specifik handling (till exempel fyllt i ett kontaktformulär, anmält sig till ett event eller laddat ner ett white paper). Med hjälp av genomtänkta nurturingprogram kan du frigöra tid för dig och dina kollegor och samtidigt bygga förtroende hos köparen, med målet att leda honom eller henne framåt på köpresan.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex