Inledning
Inbound Marketing. Ett begrepp som vi slänger oss med dagligen, i tron om att alla i vår omgivning vet exakt vad vi menar med det. Men vet verkligen alla vad detta hypade buzzword egentligen innebär? Vet du? Och kanske den viktigaste frågan: Är inbound marketing här för att stanna?
Det sägs att begreppet inbound marketing myntates av Brian Halligan, grundare och VD för HubSpot (ett av världens mest använda marketing automation-verktyg). Hubspot beskriver begreppet så här:
“Inbound marketing är en holistisk, data-driven metod som syftar till att attrahera individer till ditt varumärke och konvertera dem till trogna köpare […] Genom att skapa innehåll som är särskilt utformat för att tilltala dina idealkunder lockar inbound marketing kvalificerade leads till ditt företags hemsida och får dem att komma tillbaka”.
Okej, tänker du nu, ännu en flummig definition. Vad vi kan ta med oss från denna beskrivning mer konkret är att; Inbound marketing är en datadriven marknadsföringsmetod som syftar till att locka till sig era köpare och få dem att självmant vilja komma tillbaka i syfte att köpa eller konsumera era tjänster. Detta med hjälp av värdefullt innehåll som tilltalar dessa individer och hjälper dem framåt på köpresan.
Inbound vs. Outbound – vad är skillnaden?
När vi har definierat vad inbound marketing är går det snabbt att beskriva outbound marketing; det är helt enkelt det motsatta. Detta är också vad vi vanligtvis kallar för “traditionell marknadsföring” och inkluderar marknadsföringsmetoder såsom tidningsannonser, radio- och tv-reklam samt email-utskick på köpta adresser.
Till skillnad från inbound marketing drivs denna typ marknadsföring av marknadsförarna själva (snarare än köparna) och innehållet är ofta utformat till de breda massorna, utan någon större kontroll över vilka som i slutändan nås av budskapet. Man skjuter helt enkelt brett omkring sig och hoppas på att träffa så många i ens målgrupp som möjligt.
I takt med att konkurrensen om köparens uppmärksamhet ökar upplevs denna typ av marknadsföring allt oftare som störande och irriterande snarare än hjälpande, vilket är en av de främsta anledningarna till att inbound marketing växer sig allt starkare.
Fördelar med inbound marketing
Här sammanfattar vi några av de viktigaste anledningarna till varför vi tycker att du borde satsa på inbound marketing!
Det är kostnadseffektivt
Med inbound marketing kan du själv välja vilken nivå du vill lägga dig på. I de flesta fall handlar det främst om att kunna lägga tid och resurser på att producera relevant och sökordsoptimerat innehåll samt en bra, konverterande hemsida. Jämför detta med att lägga x tusen kronor på en tidningsannons som förhoppningsvis, men inte helt säkert, ses av personer i din målgrupp.
Det är relevant för din köpare
Med inbound marketing kan du vara säker på att du hjälper din köpare framåt på köpresan, istället för att avbryta dem med ett felriktat massbudskap. Denna hjälpande aspekt passar sig extra bra vid långa köpprocesser, där produkt eller tjänst är komplexa och svåra att på ett enkelt sätt förklara, och där en del i försäljningen ligger i att utbilda och stötta köparen.
Det engarerar din målgrupp
När outbound marketing handlar om att berätta för människor varför de ska köpa en produkt eller en tjänst får inbound marketing dem att vilja engagera sig självmant. Du kan helt enkelt skapa en dialog istället för en monolog och dina potentiella köpare kan få känna sig hörda istället för överkörda.
Det är mätbart
De flesta har nog hört det klassiska citatet från den amerikanske politikern och affärsmannen John Wanamaker (1838-1922); “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half”. Synd för John att han inte levde på 2000-talet, för det problemet hade han inte haft om han hade använt sig av inbound marketing. Tack vare att all marknadsföring sker online, uppbackade av tracking-koder och analysverktyg, kan du svart på vitt se vad som fungerar och inte.
Är inbound marketing här för att stanna?
Trots att begreppet inbound marketing av många bara ses som ännu en trend är vi på Business Reflex säkra på att det är mycket mer än så. Även om en mix av outbound och inbound självklart kan vara en bra idé (om marknadsbudgeten tillåter) tror vi att inbound marketing, till skillnad från traditionell marknadsföring, kommer att växa sig ännu starkare i takt med ny teknologi, ett förändrat konsumentbeteende samt de nya lagkrav som kommer i och med GDPR i maj 2018.
Slutsats
Detta är den första delen i vår serie om inbound marketing. I del två berättar vi hur du lyckas med din inbound marketing-strategi. Missa inte att prenumerera på vår blogg så missar du inte några av våra kommande inlägg!
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Marknadsevent: Den nya digitala kundresan – Se hela eventet
Marknadsevent: Den nya digitala kundresan – Se hela eventet
Digital marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi