Inledning
Hösten är här och tar med sig en ström av härliga trendspaningar och nya marketing buzzwords. Vi har sållat och sorterat bland alla bidrag. Här kommer listan!
- Micro-moments
- Omni-channel
- Blockchain och marknadsföring
- Geofencing
- Brand safety / varumärkessäkerhet
- User-Generated Content
- Smart content
- Attribution
Buzzword 1: Micro-Moments
Micro-Moments är just nu ett hett ord i Google-världen. Google själva beskriver det som de där “små stunderna” när man sträcker sig efter mobilen för att få hjälp med något. Till exempel när det poppar upp en fråga man snabbt vill ha svaret på, när du behöver en vägbeskrivning eller tips på ställen nära dig, såsom restauranger eller frisörer.
För dig som marknadsförare gäller det att komma på alla dessa små, små ögonblick där du kan finnas där för den enskilda individen, DIN KUND, när hen verkligen behöver det. Ta sedan fram dessa ögonblick och applicera när du jobbar med SEO/SEM.
Det räcker med andra ord inte längre att tänka “målgrupp” – i vår digitala och mobila värld måste vi ha fokus på individen och vad den behöver just nu.
Buzzword 2: Omni-channel (Omnikanal)
Omni-channel är inte ett helt nytt begrepp utan vi kan se det som en vidareutveckling av multi-channel marketing. Men till skillnad från multi-channel tar man här större hänsyn till kundens hela köpcykel. Grunden till detta är att kundresan har blivit mer komplex.
Inom B2B sker mer än 70% av köpresan online, innan kontakt med en säljare. Det innebär att antalet kontaktpunkter (sk. touchpoints) har blivit fler.
Det ställer större krav på företaget, både rent tekniskt men också när det kommer till att tex. anpassa och utveckla sina erbjudanden på alla plattformar och för hela köpcykeln. För att var fortsatt konkurrenskraftig krävs en sammanhållen marknadsföring – en integrerad köpupplevelse där alla kanaler stöttar varandra.
Buzzword 3: Blockchain kopplat till marknadsföring
Kort sagt så går blockchain-tekniken ut på att data som läggs in i en “blockchain” inte kan ändras utan att det lämnar tydliga spår. Det innebär att det är enkelt att dela viktig data utan oro för att någon manipulerar den datan på vägen. Det sägs att detta inom snar framtid kommer att revolutionera digital marknadsföring. Blockchain kan ge oss svaret på tex. antalet faktiska visningar, vem som sett vad och vem som konverterat på vad.
Buzzword 4: Geofencing
Geofencing innebär att företagets marknadsföring tar utgångspunkt kring ett specifikt geografiskt område. Det låter fancy, men är helt enkelt ett annat ord för “platsbaserad marknadsföring”.
Ett bra exempel på det som är på uppgång är tex. push-notiser. När du kommer i närheten av en specifik butik eller ett tjänsteföretag så plingar det till i mobilen – “erbjudande”. Det vill säga, steget längre än sms-erbjudanden från kundklubben. Geofencing är definitivt någonting som vi kommer att få se mer av i framtiden.
Buzzword 5: Brand Safety (Varumärkessäkerhet)
Allt fler annonstransaktioner sker automatiskt – programmatic – och mycket snabbare, vilket innebär en minskad kontroll över vart våra annonser dyker upp. Det här ledde till att företag och organisationer för ett tag sedan satte ner foten och blev väldigt upprörda (såklart) när deras innehåll och annonser syntes i samband med videoklipp som förespråkade tex terrorism eller extremt våld.
Vikten av att känna sig trygg i HUR ens varumärke exponeras – i vilka sammanhang – mynnade ut i ett stort fokus på varumärkessäkerhet. Publicister ska kunna garantera att annonsörens innehåll endast syns i lämpliga miljöer och sammanhang.
Buzzword 6: User-Generated Content
User-generated content (UGC) är i stort sett all typ av innehåll som skapas av dina användarna – alltså INTE av företaget själva. Det kan till exempel vara fakta, omdömen, bloggar, osv, som sedan sprids på plattformar såsom Wikipedia, i sociala kanaler eller på olika omdömes-sajter, såsom Yelp.
Anledningen till att detta kvalar in på vår lista över heta buzzwords är att user-generated-content ökar för varje dag. Inte bara har sättet som vi konsumerar produkter och tjänster på förändrats, utan det finns även fler kanaler och plattformar för användare/kunder att sprida sina åsikter på. Konsumtion har blivit mer personligt.
Det kan uppfattas som lite “läskigt” eftersom man som företag inte kan kontrollera vad som skrivs eller vart det sprids. Men det finns sätt att dra nytta också av det här genom att inkludera det i er marknadsstrategi redan nu.
TIPS: Håll koll på vad som sägs om ert varumärke! Om du inte redan har satt upp Google alerts kopplat till ditt varumärke och till era viktigaste nyckelord – gör det. Bevaka även de sociala kanalerna och kontrollera vart ni hittas (ni kanske finns på plattformar utan att veta om det).
Psst…Vill du veta mer om user-generated-content och dess fördelar? Lyssna in på avsnitt #42 “User Generated Content = Sant” av Marknadscoacherna.
Buzzword 7: Smart content
“Kill your darling” fick vi lära oss på projektledarutbildningen, så here it goes….uttrycket “CONTENT IS KING!” stämmer (tyvärr) inte riktigt längre. R.I.P.
Skräddarsytt och anpassat content (s.k. “smart content”) har övertagit tronen. När vi pratar om smart content så stannar det inte vid personaliseringen “Hej [first name]” i ditt email-utskick. Vi pratar om att kombinera den data som vi samlar på oss och verkligen skräddarsy content utifrån det.
Vad sägs till exempel om att kombinera den tilldelade personan med det stadium hen befinner sig i på sin köpresa, historik från formulär eller källan de kom ifrån? Då är det möjligt för dig att:
- Bli ännu mer relevant i din marknadsföring
- Uppnå en högre konverteringsgrad
- Skapa en bättre kundupplevelse
Buzzword 8: Attribution
Med attribution menar man kort och gott att man tar reda på exakt vad det är som ledde till konvertering – eller som någon skrev innan mig; “attribution is a fancy way to say figuring out which marketing channels are driving ROI”.
Det innebär att man kartlägger kundresan för att ta reda på vilka konverteringspunkter som är viktigast för er. På så sätt får ni en större förståelse för:
- Vilka era köpare är
- Vilka era webbplatsbesökares touchpoints består av
- Vilka kanaler som är mest lönsamma
- Hur ni kan maximera er marknadsföringsbudget
TIPS: Det finns inget facit för vilken attributionsmodell som är den enda rätta, utan läs på och försök hitta den som passar ditt företag bäst.
Slutsats
Det läggs allt mer fokus på användaren, varumärkesautencitet och köparens upplevelse genom hela köpresan. Win-win!
Det var vår snabbguide kring höstens hetaste marketing buzzwords för 2018. Tipsa gärna oss om fler härliga ord eller marknadsföringsrelaterade ämnen som vi kan förvandla till fina bloggposter och härliga podcastavsnitt.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?