Ibland kan det vara tufft att vara ensam marknadsförare på ett företag. Man ska vara kunnig inom allt inom marknadsföring, stötta sälj och vara behjälplig kring allt som innehåller en PowerPoint. Man ska även leverera resultat till ledningsgruppen, i många fall med begränsad budget och utan stöd.
Här följer nio tips som kan hjälpa din marknadsföring att ta fart och börja leverera resultat.
1. Se till att synas i sociala medier
Sociala medier är ett ypperligt sätt att sprida material på, oavsett om ni sprider content eller delar med er av erfarenheter från olika event. Ett bra sätt att börja på är att använda LinkedIn, Facebook och Twitter och be anställda att dela och gilla era inlägg.
2. Ge anställda tillgång till sociala kanaler
När ni har skapat era sociala konton och ni har en del anställda som är ute på vift och som gillar att dela saker, ge dem tillgång till era konton! På så sätt behöver du som marknadsförare inte vara konstant aktiv i de olika kanalerna och hela företagets engagemang lyfts fram.
3. Dela andras content
Att skapa content kan vara både dyrt och tidskrävande. Därför det kan vara bra att följa andra inom samma område och sprida deras content. Det visar på att ni är kunniga inom området och inte rädda för att dela med er av något som ni själva tyckte var bra. Kom ihåg att bidra med en egen åsikt eller kort analys på ämnet.
4. Hitta gästbloggare
Om det finns personer inom er bransch som är kunniga och vill synas, erbjud dem en chans att blogga på er blogg! Ni får content och de får en plattform att synas på. Win-win helt enkelt.
5. Google-verktyg
Google Analytics, Search Console och Google Data Studio är bra gratis verktyg som Google erbjuder för att kunna se statistik och ger förslag på förbättringsområden. Google har även gott om bra gratismaterial och filmer online som visar hur man kan använda deras verktyg på bästa sätt. Med Google Data Studio kan du även få fram snygga anpassade KPI Dashboard som uppdateras automatiskt. Det betyder att du som marknadsförare slipper sammanställa den större delen av alla siffror varje månad.
6. Delta i podcasts
Antalet poddar har exploderat de senaste åren och det finns säkerligen ett par stycken inom ert område. Kolla upp dessa och hör av er till dem och fråga om de vill ha gäster. Se så klart till att ha några ämnen i åtanke som du tror gynnar både er och podden.
7. En enklare hemsida
Även om ni kanske inte har världens snyggaste hemsida och du skäms ögonen ur dig varje gång du ser den så kan man göra mycket med små medel.
Se till att alla sidor har en layout som liknar varandra och som är enkel att följa. Det ger ett bättre intryck och besökare kan enkelt hitta det de söker efter. Bilderna bör se bra ut (inga suddiga eller pixeliga bilder) och ha samma stil. Sätt tydliga rubriker och call-to-actions.
8. Se till att det finns mallar för ALLT!
Skapa mallar åt kollegor som ofta ber dig om hjälp. Hänvisa till mallarna och håll fast vid det. Mallarna ser till att er kommunikation blir enhetlig, vilket i sin tur ger ett professionellt och bra intryck.
9. Gå på event
Boka dig på gratis frukostseminarier och event för inspiration och ny kunskap! Många event ger tips på hur du med enkla medel kan höja din befintliga marknadsföring ännu mer.
Slutsats
För att sammanfatta det hela; det går att göra marknadsföring med begränsad budget, men det kan ta lång tid att se resultat och det kanske inte blir några fenomenala siffror heller. Däremot kan du få tillräckliga resultat för att ge stöd för en bättre budget nästa år. För om ni kan få lite bättre resultat med begränsade medel, tänk vad ni kan åstadkomma när ni väl börjar satsa på marknadsföringen. Läs mer vad vi på Business Reflex kan göra för ert bolag här.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?