Inledning
Trender kommer och trender går. Eller? Inom marknadsföring pratas det konstant om nya format och nya möjligheter att nå ut till rätt målgrupper. Men en titt i backspegeln – och de mest lästa artiklarna på Business Reflex-bloggen – skvallrar också om att innehåll om white paper och mätning alltjämt ligger i topp.
Bland 2018 års mest lästa artiklar hittar vi några gamla godingar – och ett par uppstickare. Häng med!
1. Skriva ett white paper – så gör du!
2017 års mästare är även högst upp på tronen när vi summerar 2018. Content marketing i allmänhet och white paper i synnerhet är ämnen som engagerar.
När det kommer till just white paper så är det en av de mest populära formaten för B2B-företag. Det hjälper företag att skapa trovärdighet och hjälpa potentiella kunder framåt på köpresan. Men hur skriver man ett riktigt bra white paper? Det – och mycket mer – går vi igenom i denna artikel.
2. Så mäter du digital marknadsföring
Det sätts allt större krav på att marknadsförare ska kunna visa ROI på aktiviteter. Att just denna artikel placerar sig som tvåa på vår lista är ytterligare bevis på detta.
Digital marknadsföring går att mäta på ett helt annat sätt än traditonella marknadsföringsmetoder. Det innebär stora möjligheter, men även stora utmaningar. Var börjar man mäta? Vad ska man mäta? Vi bjuder på vägledning i hur man bör tänka för att lyckas med att mäta digital marknadsföring.
3. Vad behöver den moderna marknadschefen för att lyckas?
Vad krävs för att lyckas som marknadschef? Den frågan ställer sig vår vice VD Lars. Han listar några av de viktigaste faktorerna för att en marknadschef ska nå framgång:
- Hantera den nya köptrenden tillsammans med sälj
- Marknadschefen blir redaktör
- Tekniskt kunnande och nya IT-verktyg
- Tydligare krav och uppföljning
- Jobba processorienterat med ständiga förbättringar
4. Kotlers 4P är idag marknadsföringens 4C
Philip Kotler brukar ofta omnämnas som den moderna marknadsföringens fader. Han introducerade marknadsföringsmixen till den breda massan och fick marknadsförare att börja prata om fyra P: Product, Price, Promotion, Placement.
Idag handlar marknadsföring till mångt och mycket om fyra C istället: Content, Context, Connection och Conversation. Artikeln har varit särskilt populär kring terminsstarter, vilket tyder på att Kotler och hans fyra P fortfarande får uppmärksamhet i skolbänken.
5. Så skapar du GRYMT content
Att skapa innehåll är lätt. Att skapa riktigt bra innehåll är desto svårare. Som tur är har Maria hos oss på Business Reflex ett knep. Hon ser till att innehållet är GRYMT. Men vad innebär det? GRYMT är en akronym som betyder:
- Gratis – det ska inte kosta något och heller inte vara för “säljigt” i sitt utförande
- Relevant – innehållet ska matcha varumärket och den produkt/tjänst man erbjuder
- Yrka på handling – det bör ge information om nästa steg, till exempel leda vidare i köpbeslutsprocessen
- Mätbart – spårning måste vara på plats för att påvisa effekterna av ett specifikt content
- Tillgängligt – finns i den eller de kanaler som din målgrupp föredrar
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?