Inledning
Att du behöver inlägg att posta på dina sociala medieplattformar är självklart en god anledning till att starta en företagsblogg, men det är inte en av de främsta fördelarna. SEO (sökmotoroptimering) och en varumärkesbyggande plattform i en egenägd mediekanal öppnar upp för nya möjligheter både för er och era framtida läsare.
I det här blogginlägget listar vi de 10 steg du behöver ta för att sätta upp och lansera en företagsblogg.
1. Lär känna dina läsare
Först och främst vill du ha en tydlig bild av vem eller vilka du skriver för. Vad intresserar dem? På vilken nivå ligger de kunskapsmässigt? Har ni tidigare gjort en ordentlig personaanalys så har ni svaret där, eller en god grund att utgå ifrån.
TIPS: Hör även av er till era befintliga kunder och fråga dem vad de vill läsa om!
2. Webbplats
En plattform där du kan lägga upp dina bloggar är en viktig förutsättning när du vill starta en företagsblogg. Det går visserligen att lägga upp en “content-hub” externt, men då missar du SEO-boosten. Vi rekommenderar att du lägger bloggen på ditt företags ordinarie hemsida. Om ni använder WordPress finns där en enkel inbyggd bloggfunktion.
TIPS: Ingen gillar en oformaterad, tung text. När ni gör inställningarna för bloggen, lägg lite extra tid på att dubbelkolla läsbarheten, textstorlek, radlängd, rubriker osv. Det ska vara hög läsbarhet även på mobilen och surfplattor.
3. Namn på bloggen
Det är lätt att tänka att namnet på bloggen är lika med “företagsnamn+bloggen”. Försök istället att hitta någonting som är unikt och som beskriver det innehåll du kommer att fokusera på. Vad vill du bli hittad för?
Exempel: SälJ- och marknadsbloggen – vi vill bli hittade när folk söker på sälj och marknad i jakt på en blogg som handlar om just det. Ett annat bra exempel är HR-bloggen, om någon söker efter en inspirerande blogg kring HR söker de förmodligen på “HR blogg” och hittar det hög(s)t upp i sökresultatet.
4. Beskriv bloggen
När en besökare kommer in på bloggen kommer hen att försöka skapa sig en överblick, navigera och bilda sig en uppfattning om innehållet på sidan. Se till att de tas emot väl!
Skriv en inledande text där du välkomnar besökaren och kort beskriver bloggen. Vad kommer läsaren få ta del av? Varför ska hen titta in igen? Vilka/vilket ämne kommer ni att skriva om?
TIPS: Fundera redan innan på vilken tonalitet och känsla ni vill skapa. T ex formell eller lättsam? Låt det återspeglas i text och bildval. Det bör överensstämma med er övriga varumärkesprofil.
5. SEO
När du fyller på med bloggposter som relaterar till övrigt innehåll på siten (t ex bloggar kopplade till era tjänster/erbjudande) så stärker du din webbplattform. Därför är det viktigt att du tänker till kring SEOn på respektive blogginlägg – vilket/vilka sökord vill du hittas på? Tänk även till kring ditt erbjudande, hur kan du vända och vrida på det så att du hittas på fler begrepp än bara ordet i sig?
- Nyckelord: Om ni redan har gjort en nyckelordsanalys och tagit fram en nyckelordslista, utgå ifrån den när ni spånar kring blogginlägg. Låt era nyckelord vara basen i era titlar och jobba med inbound-länkning till relevanta sidor.
- SEO plugin: Om du kör WordPress så finns det ett flertal bra wordpress-plugins att installera som kan hjälpa dig på traven. Det finns ett relativt stort urval, men en väldigt användarvänlig plugin för dig som inte ligger på en avancerad nivå är Yoast SEO.
- Long-tails: Slutet på din URL-adress för respektive bloggsida. Tänk på att 50% av alla sökningar består av fyra eller mer ord. Genom att utveckla ditt nyckelord och inkludera fler ord fångar du upp mer precisa sökningar. Du kanske syns mer sällan men möter mindre konkurrens jämfört med “huvudnyckelordet” och du får en bättre match i söket och därmed en högre click-rate.
TIPS: Vill du veta mer om hur man SEO-optimerar en bloggpost? Här kan du läsa en blogg som handlar om just det.
6. Content
Contentplan
Förbered en bloggkalender och planera in vad dina bloggposter ska handla om. Det behöver inte vara exakt on topic men att ha en översikt underlättar, särskilt om du planerar att involvera kollegor i arbetet.
- Mix it up: Variera inslagen (såsom ämnen eller kunskapsnivå) och tänk till kring vilken typ av blogginlägg ni ska skriva (trendspaningar, debattartiklar, eventinlägg osv). Täck ämnesområden som gäller era tjänster som ni vill bli hittade för.
- “Evergreen content”: Inkludera bloggposter som går att uppdatera och återanvända i er plan. Helst s.k. “Evergreen content”, content som aldrig blir inaktuellt och därför kan frontas med eller åter-postas med jämna mellanrum, till exempel på era sociala plattformar.
- Tänk utifrån och in: Vad händer i er bransch just nu eller återkommande under året? Event? Stressfaktorer (ex. Årsbokslut om ni säljer ekonomitjänster)? Lägg in utrymme för content skapande kring er bransch “höjdpunkter”. Ett event är en s.k. “Low hanging fruit”, sammanfatta alla höjdpunkter i ett inlägg.
- Fastställ frekvens: Hur ofta kommer ni kunna posta? Var ambitiös OCH realistisk. En vanlig fälla är att bli för ambitiös och posta massor i starten för att sedan långsamt “dö ut”.
Skapa blogginlägg
Börja med att skriva ett “välkommen-till-bloggen-inlägg”. Bygg sedan ett litet lager av bloggar som du kan schemalägga enligt frekvensen ni siktar på, gärna för några veckor/månader framåt. Då säkrar du de första posterna och undviker den stress en eventuell “blogg-stiltje” kan innebära.
- Sätt ihop ett bloggteam internt: Vilka kan och vill vara med och producera? En person kan inte göra allt på egen hand. Försök blanda in personer med olika intresse- och kunskapsområden samt nivåer. Kör en workshop med alla inblandade där ni kort brainstormar, diskuterar och sen arbetar operativt. Sätt målet är att ha ett draft redo efteråt, 10 personer som deltar = 10 nästan färdiga bloggar att lägga på lager.
- Low-hanging-fruits: Gör en inventering, vad finns det t ex för content idag och kan ni göra om detta till bloggar? En bra metod är att bryta ned tyngre content så som whitepapers till flera bloggar. Det ger även en perfekt chans att pusha på relaterat konverterande content i slutet på era bloggposter.
- Länkar: Finns det inlägg som handlar om samma ämne? Koppla ihop dem, lägg in inbound-länkar där det är möjligt. Det gör du enkelt genom att länka texten i en blogg till en annan.
TIPS: Vill du få fler tips på hur du kommer igång med contentproduktionen? Lyssna på avsnitt 10 av Marknadscoacherna!
7. Prenumerationsmöjligheter
Se till att det finns en möjlighet att prenumerera på bloggen! Skapa ett formulär där besökaren lämnar sin mailadress för att få de senaste inläggen direkt i mailboxen. Har du ett email-verktyg så sammanställer du en mail-template med en modul som innehåller RSS-flödet och som skickas ut automatiskt då en ny bloggpost publiceras.
Psst…kom ihåg att GDPR-anpassa dina formulär så att besökarna “optar in” i samband med att de signar upp.
8. Förbered lansering!
Skriv ett välkomstinlägg som du enkelt kan dela i sociala kanaler – här bör du ha med de anledningar (punkt 4) kring varför din målgrupp ska följa med.
Informera även din “databas”, dvs både befintliga kunder och nya prospects om att bloggen finns och uppmana dem att prenumerera! Passa även på att be om input kring framtida bloggämnen.
TIPS: Kom ihåg att se till att det finns en snygg open graph-bild som syns då du delar länken på de sociala plattformarna.
9. Analysera!
När bloggen har rullat på ett tag är ett dags att dra det ett varv och analysera. Dyk in i Google Analytics samt de sociala medieplattformarnas egna analysverktyg och se vilken trafik som driver besök.
Exempel
- Vad funkar bra?
- Vilka bloggar som får mest engagemang och besökare?
- Vad funkar mindre bra?
- Är engagemanget högt eller lågt? Räckvidd?
Givetvis är det viktigt att i det här steget är tänka “varför?”, men minst lika viktigt är det att du även tänker steget längre – dvs planera för hur vi kan göra det ännu bättre. Testa, vänd, vrid och analysera sedan igen.
10. När du är varm i kläderna och bloggen rullar på…
Bjud in gästbloggare! Människor som har en koppling till det ni gör, antingen direkt eller indirekt. Personen i fråga får access till ert nätverk och ni får tillgång till gästbloggarens följare t ex vid delning i Sociala kanaler. För att det ska bli så bra som det bara kan, hitta en bra match! Tänk efter innan så att allt går i linje med ert varumärke, tonalitet, värderingar, ämne och sätt ramar tillsammans. Då kan du känna dig trygg i att ge personen frihet och din blogg-gäst fri i sitt kreativa skrivande.
TIPS: Kom ihåg att nämna (tagga) personen och/eller företag hen representerar när ni delar inlägg socialt för maximal effekt.
Nu är du redo för att sätta upp din företagsblogg! Om du vill ge feedback kring inlägget eller vill ha hjälp med din digitala marknadsföring, kontakta oss här – så hör vi av oss!
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?