Inledning

Digital marknadsföring innefattar all marknadsföring av produkter och tjänster som sker via digitala kanaler och plattformar. Vi använder digitala kanaler som sök, sociala medier, e-post och hemsidor för att kommunicera med våra kunders framtida och befintliga kunder.

Digitala marknadsförare ansvarar för att skapa varumärkeskännedom, leadsgenerering och driva prospects framåt i köpresan genom digitala kanaler. Vanligtvis använder digitala marknadsförare KPI:er (key performance indicator eller nyckeltal) för alla olika kanaler så att man kan mäta effekten av kampanjen. Några är unika webb besök, konverteringar, varumärkeskännedom och många fler.

Digital marknadsföring riktar sig mot ett specifikt segment i en kundbas med olika meddelanden som tilltalar målgruppen. Annonserna inkluderar sökresultatannonser, e-postannonser, sociala media annonser och mycket mer – allt som innehåller marknadsföring med kundåterkoppling eller en tvåvägsinteraktion mellan företaget och kunden. Nedan har vi listat olika annonsformat och verktyg som vi använder oss av.

Hemsidan

Hemsidan är centrum för all digital marknadsföring. Det är en mycket kraftfull kanal, men det är också ett medium som behövs för att genomföra en mängd olika online-marknadsföringskampanjer. En hemsida ska representera ett varumärke, en produkt och en tjänst på ett tydligt och minnesvärt sätt. Den ska vara snabb, mobilvänlig och enkel att använda.

Ladda ner vår guide!

Skriven av Sabrina Romanov

Pay-per-Click (PPC) -annonsering

PPC-annonsering gör det möjligt för marknadsförare att nå Internetanvändare på ett antal digitala plattformar via betalda annonser. Marknadsförare kan skapa PPC-kampanjer på bl.a. Google, LinkedIn, Instagram eller Facebook och visa sina annonser för personer som söker efter termer relaterade till produkterna eller tjänsterna. PPC-kampanjer kan segmentera användare baserat på deras demografiska egenskaper (t.ex. efter ålder eller kön), eller till och med rikta in sig på deras specifika intressen eller plats. De mest populära PPC-plattformarna är Google-annonser , LinkedIn-annonser och Facebook-annonser.

Content marketing

Målet med content marketing är att nå potentiella kunder genom användning av innehåll. Innehåll publiceras vanligtvis på en webbplats och marknadsförs sedan via sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO eller till och med PPC-kampanjer. Verktygen för innehållsmarknadsföring inkluderar bloggar, e-böcker, onlinekurser, infografik, podcast och webbinarium.

Ladda ner vår guide!

Skriven av Lars Dahlberg och Anders Hermansson

E-post marknadsföring

E-postmarknadsföring är fortfarande en av de mest effektiva digital marknadsföring verktygen, framförallt för B2B industrin. Många förvirrar e-postmarknadsföring med skräppostmeddelanden, men det är inte det som e-postmarknadsföring handlar om. E-postmarknadsföring är mediet för att komma i kontakt med dina potentiella kunder eller de som är intresserade av ditt varumärke. Många digitala marknadsförare använder alla andra digitala marknadsföringskanaler för att lägga till potentiella kunder till deras e-postlistor, och sedan skapar de via kundmarknadsföring för att göra dessa kunder till kunder.

Sociala media marknadsföring

Det huvudsakliga målet för en marknadsföringskampanj för sociala medier är varumärkesmedvetenhet och att skapa socialt förtroende. När du går djupare in i digital marknadsföring på sociala medier kan du använda den för att få leads eller till och med som en direktförsäljningskanal.

Affiliate marknadsföring

Affiliate-marknadsföring är en av de äldsta formerna för marknadsföring, som har fått nytt liv. Med affiliate-marknadsföring använder man så kallade “Influencers” för att påverka andra människors produkter och får en provision varje gång en försäljning görs eller ett lead införs. Många kända företag som Amazon har anslutna program som betalar ut miljoner dollar per månad till webbplatser som säljer sina produkter.

Videomarknadsföring

YouTube har blivit den näst populäraste sökmotorn och många användare vänder sig till YouTube innan de fattar ett köpbeslut, att lära sig något, läsa en recension eller bara koppla av. Det finns flera plattformar för videomarknadsföring, inklusive Facebook-videor, Instagram eller till och med TikTok som du kan använda för att driva en videomarknadsföringskampanj. Företag hittar mest framgång med video genom att integrera den med SEO, innehållsmarknadsföring och bredare marknadsföringskampanjer på sociala medier.

SEO – Search Engine Optimization

SEO, eller sökordsoptimering, handlar om att optimera din webbplats så att den rankar högre på sökmotorer som Google. På så sätt ökar man den organiska trafik till hemsidan.

SEO är en av de viktigaste strategierna inom digital marknadsföring och något som alla företag bör satsa på. Visste du att 75% aldrig scrollar förbi förstasidan på Google.

Ladda ner vår checklista!

Skriven av Josefine Freij

Displayannonsering

Displayannonsering, även kallad banners, är visuella reklamplatser på webbplatser och appar. Annonserna kan vara allt från text och loggor till bilder och videoklipp.

Marketing Automation

Marketing automation innebär ett steg bort från irrelevant och opersonlig kommunikation till den stora massan. Syftet är istället att effektivisera och behålla en hög trovärdighet och kvalitet i det innehåll som skickas ut till målgruppen. Det genererar leads, kartlägger din målgrupps beteende och omvandlar potentiella kunder till betalande kunder. Rätt använt kan marketing automation hjälpa prospekts och leads genom hela köpresan och omvandla dem till lojala kunder.

Ladda ner vår guide!

Skriven av Lars Dahlberg och Anders Hermansson

Utmaningar

Digitala kanaler sprids snabbt och digitala marknadsförare måste hålla jämna steg med hur dessa kanaler fungerar, hur de används av mottagare och hur man använder dessa kanaler för att effektivt marknadsföra sina produkter eller tjänster. Dessutom blir det svårare att fånga mottagarnas uppmärksamhet, eftersom mottagare alltmer översvämmas med konkurrerande annonser. Digitala marknadsförare tycker det också är utmanande att analysera de stora data som de fångar in och sedan utnyttja denna information i nya marknadsföringsinsatser.

Utmaningen att fånga och använda data belyser effektivt att digital marknadsföring kräver en strategi för marknadsföring baserad på en djup förståelse av konsumentbeteende. Det kan till exempel kräva att ett företag analyserar nya former av konsumentbeteende, till exempel att använda webbplatsvärmekartor för att lära sig mer om kundresan.

Behöver ditt företag bli mer digital?

Digital marknadsföring är komplext och man får bara resultat om allt sitter ihop. Därför har vi på Business Reflex kompetens att klara alla delar. Du kan lita på att vi tänker på helheten och ordnar alla detaljer. Det viktiga är att veta i vilket läge man ska göra vad och sedan göra det bra. Och det ändrar sig hela tiden.

Vi hjälper er få ett tydligt och attraktivt varumärke, så att ni når igenom bruset och får fler leads och affärer.

Följ länken nedan så kan Atti kontakta dig inom kort.

Vill du ta del av eller veta mer om våra erbjudanden?
Hör av er till Atti

[email protected]
+46 72 387 89 46