4 tips för ett starkare varumärke i sociala medier

I takt med att dagens konsumenter blir allt mer kräsna så blir det viktigare för ett företags överlevnad att säkerställa en äkthet. Och vad menar vi med det egentligen? Kort och gott kan en översätta äkthet till integritet, där fokus ligger på ärlighet och transparens.

Det som kommuniceras utåt ska gå i linje med varumärkets why och how. Som varumärke får du inte agera motsägelsefullt, utan de budskap du sänder ut ska hänga ihop och kännas trovärdiga.

Enligt en undersökning som genomförts av kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe så anser 87% av de globala konsumenterna att varumärken alltid ska agera ansvarsfullt. En ren utklassningsseger i jämförelse med innovation (72%) och hur unik en produkt eller tjänst är (71%).

Det handlar inte längre om en jakt på nästa “bästa produkt” utan det handlar om förtroende för varumärket och hur det kan bidra till konsumentens värld på ett meningsfullt sätt.

Demonstrera äkthet i sociala medier?

Enligt SproutSocial, som genomför en annan undersökning, så finns det några saker som bidrar till att stärka bilden av varumärkets äkthet:

  1. Medge när man har begått misstag – även högst högst upp i toppen
  2. Att bara finnas på sociala kanaler utan något syfte kommer minska trovärdigheten – se till att svara på frågor från kunder.
  3. Var öppen kring prissättning av de produkter eller tjänster man erbjuder
  4. Dela med sig av hur man arbetar med utveckling, marknadsföring, personalfrågor samt allmänt välmående inom organisationen.
  5. Visa sina grundläggande värderingar genom att ta ställning i politiska och sociala frågor

Med all denna information i åtanke, hur ska företag agera för att stärka sitt varumärke i sociala medier? Vi listar våra fyra främsta tips nedan.

1. Säg det av en anledning – eller säg det inte alls!

Vi pratar ofta om vikten av att vara konsekvent i olika kanaler. Ett superviktigt tips är att från början sätta er ner och göra en kommunikationsplan kring ett antal huvudbudskap och mål. Helt enkelt: vad vill ni säga och varför?

Allt som ni sedan kommunicerar i era sociala kanaler ska sedan på något sätt gå att koppla till denna plan. Om ni inte vet varför ni säger något – säg det inte alls….

2. Bygg upp en personlighet kring ditt varumärke!

Det är ingen överdrift att säga att det är ett enormt brus i sociala kanaler idag. För att ta sig igenom bruset och fram till sin målgrupp behöver du skapa en tydlig personlighet för ditt varumärke och hitta dess sociala hjärta och själ – de karaktärsdrag och egenskaper som gör att just ert varumärke står ut i mängden.

Företag som alla gör samma sak blir ganska lätt tråkiga. Du måste erbjuda något nytt i dina sociala kanaler för att upplevas som unik, intressant och relevant.

3. Dela med er av så kallat user generated content!

Användargenererat innehåll är innehåll som har skapats av andra än er själva, till exempel era kunder. Marknadscoacherna ägnade bland annat ett helt avsnitt åt detta.

I och med att ni själva inte står som avsändare är detta ett bra sätt att stärka er varumärkesäkthet på. Det kan vara alltifrån att ta tillvara på recensioner eller dela innehåll (bilder eller uppdateringar) som är skapade av era kunder eller potentiella köpare.

4. Presentera människorna bakom företaget

Skapa en human känsla av vilka ni är. Även om vi här snackar B2B så är det i slutändan alltid people to people. Vi människor gillar generellt sett företag där vi förstår att det finns riktiga människor med olika personligheter och känslor.

By |2019-01-16T09:34:31+00:00januari 16th, 2019|Content marketing, Marknadsföringstaktik|