Skapa större engagemang i sociala medier med hjälp av medarbetarna

Framgång börjar med medarbetarnas engagemang. Aktiva medarbetare på sociala medier innebär många fördelar för företaget. Varje anställd har ett nätverk som kan vara mycket större än det nätverk som företaget har på sociala medier. Ett inlägg som delas av en anställd har större trovärdighet än det som delas av ett företag. Därför måste man hjälpa sina anställda att förstå vikten av sociala medier och att sprida företagets nyheter på ett effektivt sätt.

Identifiera och skapa ambassadörer

Det finns många engagerade personer som tycker om företaget de jobbar för. De bör aktiveras till att bli varumärkesambassadörer på sociala medier och dela bra content i sina nätverk. På så sätt bygger de sitt professionella varumärke samtidigt som företagets trovärdighet och räckvidd ökar.

När det gäller stora företag så kan man identifiera en grupp av anställda som ska bli företagets ambassadörer. På så sätt når företaget till personalens nätverk och innehållet exponeras för flera människor.

Engagera och aktivera med en content hub

Jag tycker att det bör finnas en “content hub” med fungerande struktur där anställda enkelt kan komma åt senaste nyheterna om företaget. Man kan även engagera personalen i att delta i contentproduktionen och distribuera i sina sociala mediekanaler.

I nyhetsflödet som företaget skapar för sina anställda, ska man kunna hitta de senaste inlägg och dela med sig av nyheterna till sina nätverk på ett smidigt sätt. Man ska även kunna föreslå content för andra att dela. Det kan med fördel bli en rolig och givande process, så att ambassadörerna t ex kan samla poäng, tävla med varandra och få fina priser. Företaget ska kunna mäta medarbetarnas påverkan, identifiera de mest engagerade kollegorna och det bästa innehållet.

6 steg till mer engagerade medarbetare

  • Se till att personalen är ansluten till sociala medier och har en uppdaterad profil.
  • Be medarbetare att följa företaget i sociala medier.
  • Säkerställ att de kommer åt företagets publiceringar och är välinformerade om det som händer i organisationen.
  • Förklara tydligt hur de kan skapa en starkare röst i företagets kommunikation genom att dela företagets nyheter på sociala medier.
  • Motivera medarbetarna att komma med förslag på intressant content.
  • Skapa en process så att de kan samla poäng och tävla med varandra.

Tips på verktyg för ökat internt engagemang för sociala medier

Utan rätt verktyg är det helt enkelt svårt att öka internt engagemang på ett effektivt och bra sätt. Här tipsar jag därför om mitt favoritverktyg för medarbetarengagemang:
Smarp är ett verktyg som hjälper med att leverera nyheter till anställda var de än befinner sig. Verktyget sammankopplar era anställda med ert content. Med hjälp av Smarp håller man sina medarbetare uppdaterade och engagerar dem till att dela företagets nyheter i sina nätverk.

Era kunder spenderar mycket tid i sociala medier för att hitta produkter och tjänster och även få inspiration och svar på sina frågor. Att känna till kundernas behov hjälper er att producera bra innehåll som leder till bättre försäljning. Om företaget lyckats med att engagera medarbetaren, så ökar synligheten för varumärket och därmed ökar försäljningen.

By |2018-07-24T13:28:28+00:00mars 16th, 2018|Content marketing, Marknadsföringstaktik|