10 i topp 2017: Årets mest lästa artiklar för tillväxtansvariga och marknadschefer

År 2017 har ämnen såsom innehållsmarknadsföring, digitala marknadsstrategier och inbound marketing stått i fokus för tillväxtansvariga och marknadschefer – åtminstone om vi ser till topplistan över våra mest lästa artiklar som har publicerats under året som har gått. Trots att de hör till ett år som snart är förbi tror vi att de kan bjuda på ny kunskap och inspiration inför det kommande året. Enjoy!

1. Skriva ett white paper – Så gör du!

White paper är ett content som de flesta företag, åtminstone inom B2B, jobbar mycket med. Det är ett av de vanligaste sätten att beskriva content som hjälper er som företag att inge expertis och hjälpa kunden framåt på köpresan. Men något som alla inte har fullt lika bra koll på är hur man går tillväga för att skriva ett riktigt bra white paper. Detta går Anders igenom i årets mest lästa artikel där vi även bjussar på en white paper-mall för nedladdning!

2. Kotlers 4P är idag marknadsföringens 4C

På andraplats kommer artikeln där Lars tar avstamp i Kotlers klassiska 4P-modell (Product, Price, Place och Promotion) och myntar begreppet 4C (Content, Context, Connection, Conversation) – något som du som modern marknadsförare behöver ha stenkoll på om du ska lyckas effektivisera marknadsföring och försäljning.

3. Vad behöver den moderna marknadschefen för att lyckas?

vad behöver den moderna marknadschefen

Det är inte lätt att vara marknadschef i dagens B2B-företag. En av orsakerna är att det är få som har en tydlig digital marknadsstrategi och förmåga att exekvera på denna. I den här artikeln guidar Lars dig kring vad som krävs för att nå framgång.

4. Checklista för en effektiv digital B2B-kampanj

En B2B-köpare genomför cirka 70 % av sin köpresa online och vi ser en ökad konkurrens bland företag att nå ut till sin målgrupp. Ett bra sätt att särskilja sig och öka antalet kvalificerade leads är att satsa på en digital B2B-kampanj. På plats nummer 4 hittar vi artikeln där Josefine bjuder på en kort checklista som du kan använda i samband med att du planerar att sätta upp en kampanj.

5. Så tar du dig igenom bruset och blir top of mind hos dina köpare

Studier visar på att vi i genomsnitt utsätts för upp till 20 000 marknadsföringsbudskap per dag (!), och i takt med att marknadsföringskanalerna blir fler lär även denna siffra öka. I denna artikel ger Sanna tips kring hur du ska nå fram genom det digitala bruset.

6. Så engagerar du dina kollegor i er contentproduktion

De flesta marknadsförare känner till fördelarna med content marketing. Men att skriva bloggar och skapa innehåll är en utmaning för många. I denna artikel tipsar Josefine om vad ni ska tänka på för att komma igång med contentproduktionen i rekordfart.

7. Fem digitala marknadsföringsverktyg du inte klarar dig utan (som dessutom är gratis!)

Att investera i verktyg som stöttar digital marknadsföring kan kosta både tid och pengar och för många företag blir detta därför en prioriteringsfråga. Men vem har sagt att bra verktyg för digital marknadsföring behöver kosta pengar? I den här artikeln tipsar Sanna om fem gratisverktyg som kan ta din digitala marknadsföring till nya höjder!

8. En digital strategi börjar med hemsidan – del 1

På plats nummer 8 hittar vi den första delen i vår bloggserie om hur du lägger grunden för en framgångsrik hemsida. Sabrina berättar här om vilka fyra frågor du behöver kunna svara på innan du sätter igång med att köpa en ny eller uppdatera er befintliga hemsida.

9. Inbound marketing – Framtidens marknadsföring?

Inbound marketing – ett hett marknadsföringsbegrepp som har användas flitigt under 2017. Men vad innebär egentligen inbound marketing och vilka fördelar innebär det jämfört med mer traditionella metoder? Och kanske den viktigaste frågan, är inbound marketing här för att stanna? Det diskuterar Sanna i den här artikeln! 

10. Så lyckas du med din inbound marketing

På plats nummer 10 hittar vi fortsättningen på bloggen om inbound marketing. Här berättar Sanna vad som krävs för att lyckas med din inbound marketing-strategi.

Vad tyckte du om inlägget?
By | 2017-12-28T16:25:24+00:00 december 28th, 2017|Content marketing|