Innehållsmarknadsföring och återanvändning

Innehållsmarknadsföring
Både innehållsmarknadsföring (Content Marketing) och återanvändning ligger verkligen i tiden. Jag får ofta frågan om hur mycket innehåll som egentligen behöver produceras för att få det att fungera. Självklart varierar svaret på den frågan. Men ett generellt svar, om det handlar om B2B, är att man behöver innehåll som stöttar flera olika faser av köparens köpresa om ambitionen är att det ska generera leads. En tumregel som ofta stämmer är 9 bra saker som hjälper köparen och att de fördelar sig på att:

  1. Inspirera och skapa intresse
  2. Beskriva den konceptuella lösningen
  3. Välja rätt lösning.

Innehåll kan sedan paketeras i olika former. Det som i grunden är samma sak levereras på olika sätt i olika typer av media.
De som blir framgångsrika jobbar strukturerat och konsekvent med att skapa och publicera sitt innehåll. Det ökar effekten och minskar behovet av att producera en stor mängd. Kvalitet, regelbundenhet, struktur i publicering och spridning av sitt innehåll minskar behovet av stor mängd.

Principen bygger på att fokusera på en grundplatform som t.ex en blogg, en podd eller en videoblogg. Se t.ex vår egen podcast sälj- och Marknadspodden. På denna platform publicerar man sedan regelbundet och konsekvent. T ex en gång var annan vecka.

Innehållet behöver stötta olika delar av en köpresa. Det behöver också vara riktat mot en specifik köpare (Persona).
Så här kan det struktureras:

  1. Definition av syftet med ditt innehåll
    1. Till vem
    2. Vad
    3. Vilket värde ska det tillföra
  2. Val av plattform för publicering och typ av innehåll
  3. En utgivnings plan där det finns viss framförhållning
  4. En spridningsstrategi.

Då publicering av nytt innehåll görs kan det gå till så här:

  1. Publicering av podcast avsnitt X på måndag morgon via bloggen.
  2. Automatiskt skickas avsnittet till t.ex iTunes och Stitcher.
  3. Automatisk postning till de som följer podcasten via din blogg. Görs genom att ett mail skickas från ditt Marketing Automation system då posten publiceras.
  4. Organiskt spridning av avsnittet via:
    1. LinkedIn – Personliga profiler
    2. Twitter – Personliga profiler
    3. Relevanta Twitter #
  5. Organisk spridning via bolagssidan på LinkedIn
    1. Bolagets följare på LinkedIn får då reda på detta.
  6. En LongPost skrivs av vissa personer som handlar om avsnittet. Dessa hänvisar till avsnittet.
  7. Sponsring via LinkedIn till utvald målgrupp.
  8. Ett månadsvis ePost utskick samlar ihop månades avsnitt och skickas till specificerad målgrupp.

Vill ni få stöd i att driva denna typ av marknadsföring. Lyssna på detta poddavsnitt om hur det fungerar.

By | 2015-10-26T22:26:52+00:00 oktober 28th, 2015|Marknadsföringstaktik|0 Comments