Har du S.K.I.C.K.A.T din e-postkampanj?

Pilen_anpassad

Trots alla digitala verktyg, plattformar, kanaler och annonseringsalternativ som finns idag är e-mail marketing fortfarande ett av de i särklass mäktigaste verktygen för att generera leads. Eftersom kostnaden per utskick generellt är mycket låg ger e-mailutskick en god ROI.

Hur man lyckas med e-postmarknadsföring är en hel vetenskap men det finns några grundläggande element som jag brukar ha i åtanke när jag skapar en e-postkampanj. För att det ska bli enklare att komma ihåg har jag förkortat checklistan S.K.I.C.K.A.T (smart va?!).

S för Subject

Det finns undersökningar som säger att färre än 70 tecken fungerar bäst för att få hög öppningsfrekvens, medan fler än 70 tecken ger bättre konverteringsgrad. Hur väl detta stämmer vill jag inte sia om, men ett är säkert: ju mer fångande din rubrik är, desto fler öppnar ditt meddelande. Bästa sättet för att få reda på vad som funkar är helt enkelt att pröva sig fram och att A/B-testa olika alternativ till några få mottagare innan man skickar till ett större segment.

K för ”Keep It Simple, Stupid”

Innebörden av akronym K.I.S.S är att det ska vara så enkelt som möjligt för mottagaren både att förstå erbjudandet och att svara på det sätt vi önskar. Ofta blir texter alldeles för långa och komplicerade eftersom vi vill få in så mycket information, men mottagaren ägnar sällan tid åt att läsa ett helt mejl. Försök att förklara med så få ord som möjligt. Här kan du läsa mer om K.I.S.S-principen.

I för Intresse

Ställ dig frågan vilket intresse mottagaren har av tjänsten eller erbjudandet du vill sprida. Man brukar tala om WIFM – ”What’s in it for me”. Om det inte finns någon uppenbar fördel för mottagaren finns det heller ingen anledning att skicka meddelandet. Att tala om att ni finns är inte gott nog. Försök att se det från mottagarens perspektiv (”utifrån-och-in”, som vi brukar säga) och var tydlig med vad som erbjuds.

C för Content

För att motivera mottagaren till att bli intresserad av ditt erbjudande är det lämpligt att bifoga, eller länka till, content. Innehållet bör ha direkt relevans för mottagaren och erbjudandet och kan exempelvis röra sig om en case study, en artikel, ett blogginlägg, en kort video eller ett webinar. När content ska skapas och förmedlas är det bra att ta hänsyn till 90-10 regeln: innehållet bör vara till 90% instruerande och 10% säljande. Mer om detta kan du läsa i vårt whitepaper 7 steg till framgångsrik content marketing.

K för Konvertering

Ett mail som inte är designat för konvertering kan i bästa fall leda till ökad varumärkeskännedom, men oftast vill man ju att mottagaren på något sätt ska agera till följd av e-postmeddelandet. Därför rekommenderas en tydlig Call-To-Action (CTA). En CTA kan med fördel vara en uppmanande färgglad textknapp eller banner som ligger högt upp i mejlet (t ex ”Läs mer” eller ”Anmäl dig här”). Att länka till en landningssida innebär att det blir enklare att mäta utfallet av kampanjen, att visa mer information och att förmå mottagen att registrera sig.

A för Avsändare

Det ökade användandet av e-postmarknadsföring har resulterat att det är allt svårare att få mottagarna att öppna e-postreklam. Undvik därför att skicka dina e-postmeddelanden från en generisk adress, som info@ eller noreply@. En personlig avsändare med igenkännlig domän är att föredra. Kom också ihåg att ha en tydlig signatur med kontaktuppgifter i själva meddelandet och att ge mottagaren möjligheten att avregistrera sig från framtida utskick i form av en opt-out länk i sidfoten.

T för Teknik

De flesta e-postprogram kan läsa html, men glöm inte att lägga in en version i textformat också. Är förhandsgranskningen avstängd eller spamfiltret finmaskigt är det den versionen som mottagaren ser tills hen har godkänt bilder. Och inte ens då har man full kontroll över hur meddelandet ser ut eftersom det varierar med faktorer som skärmstorlek, programversion etc. Det kan därför vara bra att lägga till en länk som tillåter mottagaren att läsa meddelandet i browsern, där meddelandet visas som det designats.

Detta var några grundläggande tips som jag hoppas kan komma till användning. Om du vill lära dig mer om modern marknadsföring och marketing automation finns det möjlighet till fördjupning på våra kunskapssidor. Och hör gärna av dig med kommentarer eller synpunkter till oss på Business Reflex.