Grunderna i sökordsoptimering för en B2B marknadsförare

Sökordsoptimering (SEO) har snabbt förändrats i och med att Google har ändrat på sina algoritmer samtidigt som Content Marketing blir allt mer populärt. Hur påverkar det hur du som B2B marknadsförare ska jobba med SEO? B2B köparen blir allt mer digital och avancerad i sitt sätt att söka information på nätet. Att bli hittat för relevanta saker blir allt viktigare och konkurrensen ökar.

Det är viktigt för en modern digitala marknadsförare inom B2B att ha en övergripande förståelse för hur man ska tänka kring SEO. Framför allt måste man börja se SEO som en process som behöver bli en del av vardagen och få en långsiktighet i arbetet.

För många B2B finns ett grundläggande jobb att göra som handlar om följande:

  • Förståelse för nyckelorden som är relevanta för dina utvalda köpare genom köpresan
    • Börja med din egen förståelse av dessa
    • Prata med dina köpare
    • Analysera med hjälp av Google Keyword Planner
  • Skapa en grundstruktur på din website där du fokuserar på olika utvalda nyckelord på dina landningssidor
  • Jobba med bra namn på dina länkar, rubriker, bildtexter och löptexter där dina nyckelord finns med på ett naturligt sätt
  • Starta en blogg och få det att börja fungera i enkel form. Bloggning utifrån köparens perspektiv regelbundet är en mycket viktigt framgångsfaktor.

Vill du veta mer har vi spelat in ett avsnitt av Sälj- och Marknadspodden som handlar om grunderna i modern SEO. Avsnittet är en intervju med experten David Nillson. Det hittar du här.

SEO

Infograf som visar grunderna i SEO

Se hela infografen här.

För att bli framgångsrik på lång sikt behöver man jobba strukturerat med att publicera och sprida relevant content regelbundet. Vill du veta mer om Content Marketing kan du studera vårt white paper ”7 steg till framgångsrik content marketing”

By | 2017-06-29T10:09:14+00:00 januari 19th, 2015|Content marketing, Marknadsföringstaktik|