2 stora utmaningar med modern marknadsföring

Modern marknadsföring

Digitaliseringen omformar hela branscher. Det gäller även hela yrkesgrupper som behöver ändra beteende. Vissa verksamheter som de i mediabranschen påverkas direkt. Men alla B2B-företag påverkas indirekt av att köparna nu har tillgång till all information hela tiden. Ingen köpare är längre beroende av säljare. Det resulterar i en rad utmaningar.

Högsta ledningen har en stor utmaning när det gäller att skapa tillväxt med gamla metoder. Marknadsföraren utmanas då kraven ökar och jobbet kräver både bredd och djup.

Vd behöver tänka om

Som vd behöver du fundera över vilka resurser som läggs på att generera affärer. Resursfördelningen är troligen inte optimal då köparna förändrat beteende ganska snabbt. Mer fokus behöver läggas på förtroendeskapande kommunikation i digitala kanaler. Glöm kallringning och reklamkampanjer. Det är avancerad digital kommunikation som kommer stå för affärsmöjligheterna.

Frågan är bara hur man skall skapa denna typ av marknadsfunktion. Är det rimligt att försöka anställa och behålla nödvändig personal? Går det att erbjuda de utvecklingsmöjligheter som krävs? Eller skall man låta en moderna digital byrå arbeta med marknadsföringen?

Marknadsföraren behöver tänka om

Som marknadsförare inom B2B är man ofta ensam. För lite fokus läggs på funktionen och man hamnar ofta i en sits som serviceorganisation åt funktioner som inte har så stor insikt i kommunikation. Jobbet blir allt mer avancerat och man behöver vara allkonstnär. Frågan är om man kan utvecklas och hur man skall utvecklas som ensam marknadsförare? Hur gör man om man inte vill vara renodlad konsult men vill arbeta med avancerad marknadsföring? Man kan börja arbeta på en modern digital byrå.

By | 2015-02-22T22:28:43+00:00 februari 22nd, 2015|Marknadsföringsstrategi|0 Comments