SEO ska vara en del av din marknadsstrategi

Varje år talas det om huruvida SEO fortfarande är värdefullt för ett företag. Det korta svaret – JA!
Hur ditt företag agerar online, via hemsidor, sociala medier, content etc. kommer att bli indexerat av sökmotorer, varesig du vill eller inte och det kommer att påverka ditt företags synlighet i onlinevärlden.

Det finns tre viktiga faktorer som påverkar ditt företagets SEO. Två av dessa kan du kontrollera själv:

1. Delarna som utgör en SEO-kampanj, t.ex innehåll, metadata, länkar, on-page optimering, etc.
2. De tekniska komponenterna (t ex sidstruktur, format) som länkar ihop med sökrobotarnas jobb

Den viktigaste faktorn som du inte kan påverka är hur, när eller varför sökmotorerna ändrar sina algoritmer.

Google ändrar sin sökalgoritm runt 500-600 gånger per år. De flesta av dessa är uppdateringar eller små justeringar, men vissa ändringar har varit större, vilket har påverkat avsevärt hur man ska jobba med SEO. Varje uppdatering påverkar det organiska söket och det kan påverka på ett sätt som potentiellt förändrar hur ett företag kommunicerar med sina onlinebesökare.

Det är svårt att hålla jämna steg med varje ny SEO uppdatering, men egentligen behöver du inte göra något. Om du förstår grunden för vad organiskt sök handlar om och vad best practice är för att göra SEO framgångsrik, så vet du redan vad du behöver göra.

Enligt en studie från Google och ett antal branschorganisationer kring konsumentbeteende kom de fram till att:

– Google får över 100 miljarder sökningar per månad
– SEO är den största drivkraften av trafik till webbplatser, och den största drivkraften för intäkter – den överträffar även betald sökning (!)
– 70-80% av konsumenterna ignorera betal-annonser och fokusera på de organiska resultaten
– 50% av alla organiska mobilsökningar utförs i hopp om att hitta lokala tjänster och 61% av dessa sökfrågor leder till ett direkt köp
– 81% av B2B inköpscykler börja med en webbsökning

Om vi sammanställer Googles egna SEO guide lite kort skulle den se ut ungefär såhär:

”Gör sidor främst för användare, inte för sökmotorer. Lura inte dina användare eller annat innehåll för sökmotorer än vad du visar för användarna, en praxis som vanligtvis kallas ”cloaking.”
Gör en webbplats med en tydlig hierarki och textlänkar. Varje sida bör vara tillgänglig från minst en statisk textlänk.
Skapa en användbar och informationsrik webbplats och skriv sidor som tydligt och korrekt beskriver ditt innehåll. Se till att dina <title> element och ALT-attribut är beskrivande och korrekta.
Använd nyckelord för att skapa beskrivande, människovänliga webbadresser. Ge en version av en webbadress för att nå ett dokument med hjälp av 301-omdirigeringar eller rel = ”canonical” attribut att ta itu med samma innehåll.”

Sammanfattningsvis så kan man säga att sök är en viktig för en köpare, vilket betyder att SEO ska vara en viktigt del i ett företags marknadsstrategi.

By | 2016-05-13T08:56:13+00:00 maj 13th, 2016|Marknadsföringsstrategi|0 Comments