Nyheter på LinkedIn underlättar för den digitala marknadsföraren

Över 2 miljoner svenskar finns idag på LinkedIn. Om man tittar globalt är motsvarande siffra över 450 miljoner (!). Med andra ord är LinkedIn utan tvekan den största marknadsföringsplattformen och det mest kraftfulla affärsnätverket online.

För en digital marknadsförare är LinkedIn ett av de mest värdefulla verktygen som finns när det gäller att nå ut till en specifik målgrupp med relativt enkla medel. För att inte riskera att bli nedflyttad från topplistan krävs det dock en kontinuerlig utveckling och förbättring av produkten och erbjudandet – något som LinkedIn verkar ha förstått. De lanserar nu några nyheter på LinkedIn.

En sneak peek på LinkedIn Marketing Solutions Roadmap

I förra veckan höll LinkedIn Marketing Solutions ett live-webinar där de berättade om kommande nyheter på plattformen, specifikt riktade mot den digitala marknadsföraren. Vi är säkra på att det är fler än vi som kommer ha nytta av dessa och ger er därför här en kort sammanfattning av några av plattformens nya funktioner, skrivna i den ordning som de förväntas träda i kraft.

Nyheter under Q4 2016 (dvs. NU!)

Förbättrad sökfunktion

LinkedIn kryllar av  intressanta artiklar skrivna av andra användare. Att hitta tillbaka till en text  som man läst och tyckte var bra kan dock ta en evighet. Nu kan du i sökfältet välja att söka på ett specifikt nyckelord under “posts”, och på så sätt hitta rätt direkt. Med denna funktion kan du även upptäcka nya artiklar och även nya influencers (LinkedIn-skribenter) att hålla koll på.

Support för hashtags

Precis som på Twitter introducerar nu LinkedIn möjligheten att använda hashtags (#) för att hjälpa användaren att basera sitt sök och sin marknadsföring på ämnen som är aktuella just nu (“Trending content”). I framtiden (senare delen av 2017)  ska det även bli möjligt att använda hashtags som ett sätt att rikta sina annonser på.

Möjlighet att redigera publicerade inlägg

Hurra, äntligen! Denna funktion är vi nog inte ensamma om att ha saknat (och i vårt stilla sinne förundrats över varför den inte har kommit tidigare). Nu behöver vi inte längre ta bort och göra om de annonser och uppdateringar där små, men åh så irriterande, fel har smugit sig in, och därmed börja om från början vad gäller kommentarer, likes och social spridning. Ett litet steg för LinkedIn – ett stort steg för marknadsföraren, som Armstrong skulle ha uttryckt det.

Sponsrade “Self-service” InMails

Med denna funktion lovar LinkedIn 100% leverans. Mailen skickas endast ut då mottagaren är aktiv på plattformen och man har möjlighet att skräddarsy innehållet utifrån en existerande mall. Det finns bl.a. möjlighet att lägga till en egen banner samt en call-to-action, såsom att anmäla sig till ett webinar eller ladda ner ett dokument.

Q1 2017 och framåt

Fler möjligheter i LinkedIn Targeting

Från och med i början på 2017 introducerar LinkedIn ett antal nya filter som ska förbättra möjligheterna att med hjälp av sponsrade annonser nå ut till rätt målgrupp.

Genom ‘Matched Audiences’  kommer det vara möjligt att rikta sina annonser till specifika mailadresser (Contact Targeting) och företag (Account Targeting). Om du och ditt företag exempelvis har varit på ett event och sitter på ett gäng intressanta leads, kommer du att kunna ta in denna data och därefter rikta din marknadsföring till dessa specifika personer eller företag. Bra för dem som jobbar med Account-based marketing! Det kommer även vara möjligt att integrera LinkedIn med ert marketing automation system.

Ett annat filter som kommer vara tillgängligt i början av 2017 är Website Retargeting. Detta gör det möjligt att rikta dina annonser mot LinkedIn-användare som du vet har varit inne på er hemsida och därmed har visat ett intresse för det ni erbjuder. Filtret kommer att kunna kombineras med andra LinkedIn-filter, såsom geografi eller senioritet. Ett smart sätt att se till så att man är “top of mind” hos sina potentiella kunder.

Call-to-actions direkt i annonser

Med hjälp av denna typ av annons kommer det vara möjligt att inkludera klickbara call-to-actions direkt i annonsen. Fördelen med detta är att det är användarvänligt – man behöver inte klicka sig vidare till en landningssida utan kan ladda ned material eller anmäla sig till ett event direkt i sitt flöde; detta i sin tur kan leda till ökad konversion. Nackdelen är att all trafik stannar på LinkedIn och inte behöver gå vidare till er hemsida.

LinkedIn Campaign Manager får ett lyft

Slutligen – nytt år, nya möjligheter. Under 2017 lovar LinkedIn att deras kampanjverktyg, som i ärlighetens namn kan få den mest tålmodige marknadsförare att slita sig i håret, ska genomgå en evolution. Detta innebär bland annat ett mer intuitivt användargränssnitt, smartare planeringsverktyg, samt mer avancerade funktioner för rapportering och analys.

Hör av dig till oss om du vill att vi hjälper er med er marknadsföring på LinkedIn.

Vi ses på LinkedIn!

 

By | 2017-04-12T10:28:42+00:00 oktober 26th, 2016|Marknadsföringsstrategi|