Så lyckas du med din inbound marketing| Del 2

I det första inlägget i vår bloggserie om inbound marketing gick vi igenom begreppets betydelse och hur det skiljer sig från traditionell (outbound) marknadsföring, samt dess många fördelar (om du har missat det så hittar du det här!). I del 2 kommer vi nu att ge 5 konkreta tips på hur du lyckas med din inbound marketing-strategi.

5 tips till dig som vill lyckas med inbound marketing

1. Skaffa stenkoll på dina köpare och deras köpresa

Att lära känna sin målgrupp är A och O för att lyckas med inbound marketing. Ta reda på information såsom var och hur de samlar in information; på vilka digitala plattformar de vistas; vad de har för prioriterade initiativ och vilka beslutskriterer som behöver uppfyllas för att de ska välja att satsa på just din produkt eller tjänst. När du har lärt känna din persona på djupet (gärna med hjälp av intervjuer med potentiella köpare) kan du utforma din contentstrategi och mappa ditt innehåll mot den tänka köpresan.

2. Se till att ha en genomtänkt SEO-strategi

En långsiktig plan för inbound marketing kräver att du har en väl genomtänkt SEO-strategi och att du anpassar allt ditt content och din hemsida baserat på denna. Vilka nyckelord du ska satsa på kan du ta reda på på olika sätt, exempelvis med hjälp av Google Keyword planner, onlineverktyg såsom AnswerthePublic.com, och kanske det allra viktigaste (som många glömmer) – fråga dina potentiella köpare vad de faktiskt googlar på!

3. Optimera hemsidan för konvertering

Att bara lyckas få in rätt personer på din hemsida räcker inte. Du måste se till så att de omvandlas från att bara vara anonyma besökare till att bli en faktisk mailadress i din databas. Här gäller det att skapa optimerade landningssidor med syftet att få besökaren att konvertera. Detta gör du enklast genom att erbjuda någonting av värde, till exempel ett white paper eller möjligheten att prenumerera på er blogg. Tänk på att det ska vara tydligt för besökaren vad som kommer att hända om han eller hon till exempel fyller i ett formulär eller klickar på en länk.

4. Investera i ett marketing automation-verktyg

När du har ringat in din målgrupp och har bra förståelse för deras köpresa, blir inbound marketing avsevärt mycket enklare om du investerar i ett verktyg för marketing automation. Enkelt uttryckt kan du med hjälp av marketing automation hålla koll på dina leads och se till så att rätt person får rätt budskap vid rätt tillfälle. Det hjälper dig med alltifrån att generera leads till att kartlägga dina köpares digitala beteende, med målet att konvertera anonyma hemsidebesökare till betalande kunder. Om du vill veta mer om hur du investerar i ett marketing automation system kan du ladda ner vår guide här!

5. Ta hand om dem som har konverterat med hjälp av nurtureprogram

En viktig del inom inbound marketing är att ta hand om och vårda sina potentiella köpare, från den stund då de får upp ögonen för er produkt eller tjänst, tills dess att de är redo för köp. Detta gör du enklast genom ett nurtureprogram (som också är en viktig del av marketing automation). Ett nurtureprogram består oftast av ett email-flöde som du skapar, som sedan automatiskt styr vad som ska hända när personen i fråga har utfört en specifik handling (t.ex. fyllt i ett kontaktformulär, anmält sig till ett event eller laddat ner ett white paper). Återigen handlar det om att se till så att rätt person får rätt budskap vid rätt tillfälle. Med hjälp av genomtänkta nurturingprogram kan du frigöra tid för dig och dina kollegor och samtidigt bygga förtroende hos köparen, med målet att leda honom eller henne framåt på köpresan.  

Glöm inte att prenumerera på vår blogg så att du inte missar några av våra inlägg!

By | 2017-11-01T15:38:50+00:00 september 20th, 2017|Marknadsföringsstrategi|