Lyckas bättre med Content Marketing – se det som en långsiktig investering

Vattenkanna_anpassad

Snabba resultat är många företags dröm. Men när kravet på resultat sätter krokben för framgång kan det vara dags att tänka nytt. Särskilt om du är en av många som vill börja arbeta framgångsrikt med Content Marketing.

Content Marketing är en metod som rätt utfört skapar en stark och långsiktig relation med kund och målgrupp och som också genererar en hel del heta Leads. Därför är det inte konstigt att allt fler företag gör seriösa satsningar på att börja arbeta med metoden. Många företag drar entusiastiskt igång men kort därefter rinner projektet ut i sanden. I många fall beror det på en orealistisk förväntan på snabbt resultat och när det inte uppfylls läggs projektet ner för att göra plats åt gamla välbeprövade metoder.

När jag först kom i kontakt med begreppet Content Marketing arbetade jag, som så många andra, redan till viss del med det. Metoden i sig är ju egentligen inte något nytt. Men nu när vi blir allt bättre på att definiera vad det innebär kan vi också dra fler lärdomar från andra företag som lyckats både bra och mindre bra. Här sammanfattar jag vad jag upplever vara ett vanligt hinder för många företag som vill komma igång med Content Marketing och berättar mer om hur du kan arbeta för att ge ditt företags satsning en ärlig chans.

Varför har Content Marketing blivit så populärt?

Content Marketing som begrepp har de senaste åren formligen exploderat i Sverige. Anledningen är helt enkelt en reaktion på hur vi konsumerar media idag, nämligen mycket och ofta. Content Marketing är en metod för företag att trots all konkurrens få uppmärksamhet för sin sak och väcka intresse genom att vara hjälpsam eller roa sin målgrupp. Men det är också;

  • ett sätt att bygga upp långsiktiga och hållfasta relationer till sina kunder och målgrupp. En långsiktighet som skapar framtida trygghet och förutsägbarhet,
  • möjligheten att skapa en dialog istället för att pusha sina budskap till en ointresserad massa. Ett sätt att bygga upp sitt företag som experten målgruppen vänder sig till,
  • en framgångsrik och långsiktigt hållbar SEO-strategi.

Som med alla trender med potential vill ingen riktigt missa tåget. Särskilt inte när vi tar del av allt fler lyckade exempel. Vilka som lyckas beror på många faktorer, självklart spelar graden av investering i både tid och resurser in, men ofta faller de som tar sina första trevande steg på försöket att uppfylla krav på snabbt resultat genom att arbeta mot allt för kortsiktiga mål. Ofta finns det en allmän förväntan på nya och hypade metoder som bidrar till att skapa otålighet inför ett kommande resultatet. En traditionell marknadsavdelning är också ofta mer van vid de direkta men temporära uppsving som en annons eller en PR-kampanj kan ge.

Genom att tänka på Content Marketing som en långsiktig metod skaffar du dig bättre förutsättningar till att göra rätt i början.

Några saker att tänka på för att öka dina chanser att lyckas

  • Ha tålamod! Man brukar säga att Content Marketing snarare är ett maraton än en sprint. Skapandet av rollen som expert tar tid men i gengäld kommer det ge dig ett långvarigt och kontinuerligt resultat.
  • Definiera en contentstrategi med både långsiktiga och kortsiktiga mål. Ditt långsiktiga content kommer att generera leads länge, medan de kortsiktiga skapar temporära uppsving och hjälper dig dra nytta av aktuella nyheter och händelser.
  • Det viktigaste är egentligen inte hur ofta eller sällan du distribuerar content utan att det sker kontinuerligt med ett långsiktigt mål. Börja hellre i liten skala och öka, än tvärtom.
  • Skaffa dig en uppfattning om hur mycket tid olika delar av arbetet med Content Marketing tar. Många som inte arbetat med det tidigare blir förvånade över hur mycket tid det egentligen ligger bakom ett färdigt resultat. Den insikten kommer att hjälpa dig prioritera dina insatser.
  • Vad behövs för att realisera det du vill göra? Finns det personer som kan frigöra tid inhouse, kan det vara en bra idé att anställa någon eller är det effektivast att ta in hjälp utifrån?
  • Testa, mät och förbättra – men ge det lite tid. För att kunna mäta effekt ordentligt måste slumpen rensas bort från mönstret. Ju längre du arbetar med Content Marketing desto bättre kommer du att bli på att se vad som genererar leads och vad som helt enkelt inte fungerar.
  • Se helheten istället för delar. Med en ordentlig content plan får du bättre överblick över hur allt ert content samverkar. Då undviker du för stor tilltro (och för mycket jobb) på enskilda delar.
  • Om Content Marketing ska lyckas måste det innehåll du skapar hålla riktigt bra kvalité. Men det måste också finnas en viss mängd för att kunna arbeta effektiv, särskilt om du också arbetar med ett Marketing Automation system.

Läs mer!

Vill du fördjupa dig mer i Content Marketing? Ladda ner vårt whitepaper 7 steg till framgångsrik Content Marketing.

By | 2015-08-29T14:23:43+00:00 augusti 18th, 2015|Content marketing, Marknadsföringsstrategi|0 Comments