Håll dina kunder nära men dina konkurrenter ännu närmare

Att hålla koll på sina konkurrenter är något som alla företag borde göra. Detta betyder såklart inte att man ska kopiera allt de gör eller att man ska försöka efterlikna deras strategi. Ditt företag ska kunna stå på egna ben och hellre leda än följa. Det du däremot kan göra är att lära dig av deras misstag och bygga vidare på deras framgång.

Det du har gemensamt med dina konkurrenter är att ni säljer en liknande produkt/tjänst och att ni har i stort sett samma målgrupp. Det som separerar er från varandra är hur ni presenterar er och hur ni pratar med er målgrupp. Communication is key.

Din marknadsföring och din marknadsstrategi ska skapa en upplevelse och ett mervärde för både potentiella och nuvarande kunder. Om du ser att en av dina konkurrenter skapar ett större mervärde av att t.ex. lägga till en chatsupport på Facebook, så måste du försöka hålla jämna steg. Annars kanske du förlorar kunder på det.

Men hur ska man hålla kolla på sina konkurrenter?
Det här beror helt på vad ni har för strategi. Börja i den ände som ni vet att ni får flest kunder ifrån. Om det skulle vara organiskt sök så kanske det är dags att kolla på vad konkurrenterna gör och hur de presenterar sig på Google.

Det finns mängder med verktyg och spårningsfunktioner online som man kan använda för att hålla koll på konkurrenterna, men se för guds skull till att ni inte glömmer bort det viktigaste. Era kunder. Det finns en anledning till att ni har fått de kunder som ni har nu, så se till att inte tappa de värden som fick era nuvarande kunder att välja just er.

Några verktyg/metoder som man kan använda är:

Wincher – SEO verktyg som visar vilken position du har i Google på dina sökord och man kan även lägga till sina konkurrenters hemsidor för att se hur de placerar sig jämtemot dig själv. Man kan även få alerts när en konkurrent har passerat än. Gratis de första 14 dagarna, kostar ca 7 dollar/månad därefter.
https://www.wincher.com

Google Alerts – Gratis verktyg från Google. Bara att skriva in namnet på dina konkurrenter så kommer den senaste information upp. T.ex. som de anställer en ny VD eller lanserar en ny tjänst/produkt.
https://www.google.co.in/alerts

Nyhetsbrev – Prenumerera på dina konkurrenters nyhetsbrev/blogg. Se hur de pratar med sin målgrupp och vad de har valt som det “hetaste” hos de. Se dock till att använda en mailadress som inte avslöjar vart du kommer ifrån.

By | 2016-12-06T12:35:52+00:00 oktober 10th, 2016|Marknadsföringsstrategi|