En digital strategi börjar med hemsidan – del 1

De flesta företag, stora som små, har idag en hemsida för att se till att de är representerade i den digitala världen. Om hemsidan hjälper verksamheten eller inte är däremot en annan femma. Så länge man har en hemsida så anser de flesta att: ”Vi finns på nätet, kunderna kan nu hitta oss”, men tyvärr så räcker det inte att bara ha en hemsida och sedan anta att allt är klart. Att bygga, administrera, uppdatera och utveckla en väl fungerande och konverterande hemsida som en del av sin digitala strategi är ett ständigt pågående projekt.

Eftersom hemsidan är grunden i en digital strategi så vill jag i den här bloggserien ge tips på vad man ska tänka på när man ska börja bygga en ny hemsida/utveckla sin nuvarande hemsida. Jag kommer även ge råd om hur man ska jobba med sidan efteråt för att få bäst effekt.

1. Vad är målet med hemsidan?

Börja med att bestämma vad målet är. Vad vill du att besökarna ska göra? Ska de köpa något? Läsa något? Ska de bli medlemmar i något? Få ner på papper vad ditt mål är så du vet vad du behöver göra.

2. Identifiera din målgrupp

Vem är det som köper dina produkter/tjänster? Vad har de för behov? Vilka frågor vill de ha svar på? Vad intresserar dem? Hur tar de till sig information?

Din hemsida ska alltid skapa mervärde för din besökare. De ska komma till din hemsida och känna att de får ut något från sitt besök. Kan man skapa mervärde så får man en nöjd besökare och det är större chans att de återkommer. När du svarat på dessa frågor kan du se över vad ditt företag erbjuder. Vad säljer ni? Vad är det som är så bra med din produkt/tjänst jämfört med din konkurrents? Varför ska din målgrupp köpa av dig? Hur kan du hjälpa din målgrupp? Vilka svar kan du ge på deras frågor? Kan du hjälpa dem att göra ett köp genom att ge tips och råd som löser deras problem?

3. Bygga nytt eller uppdatera?

Att bygga en helt ny hemsida från grunden kan kännas skrämmande för många och därför väljer man att istället uppdatera den gamla sidan. Däremot upptäcker de flesta i efterhand att det har tagit ännu längre tid att uppdatera det gamla och att resultatet inte blev lika bra. Så vart går gränsen? Är det dags att bygga nytt eller går det att rädda det gamla?

En enkel sätt att ta reda på det är att utgå ifrån punkt 1 & 2. Är din hemsida relevant för din målgrupp? Gör din målgrupp det du vill att de ska göra på din sida? Ger du dina besökare rätt information? Om ditt svar är ”ja” räcker det förmodligen med uppdateringar, om ”nej” är det kanske dags att tänka nytt. (Sitter du dessutom på ett omodernt CMS är det ytterligare ett motiv).

4. ”Mitt namn är … och jag kan hjälpa dig med …”

När din besökare kommer till din sida vill hen veta vem du är och vad du gör inom loppet av 3 sek. Får de inte svar på det så går de därifrån. Genom att ge svar på deras frågor i ett tidigt skede kommer besökaren veta om du kan hjälpa dem eller inte. Berätta vem du är och vad du kan hjälpa dem med i form av en enkel mening. Denna mening är grunden för ditt företag och blir även grunden till dina nyckelord när det gäller att optimera din hemsida för sökmotorer. T.ex. ”Glass AB – Från sorbet till gräddglass i över 60 olika smaker”

Just detta med nyckelord och att se till att sökmotorer och besökare enkelt kan hitta ditt företag i den digitala världen kommer jag att gå vidare in på i nästa bloggavsnitt, som du kan läsa här.

Om du gå i tankarna på att bygga om er befintliga hemsida och behöver någon att bolla idéer med, hör av dig till oss på Business Reflex!

By | 2017-11-16T09:46:54+00:00 november 15th, 2017|Marknadsföringsstrategi|