En digital strategi börjar med hemsidan – del 2

I första delen av denna blogg gick vi igenom hur man lägger grunden för sin hemsida genom att veta målet med hemsidan och vem man ska rikta sig emot.

Nu är det dags att bygga vidare och nu gäller det att ha sidstruktur och sökordsoptimering (SEO) i åtanke.

1. Nyckelord

Att ha ett antal nyckelord som är relevanta för ditt företag och din produkt är viktigt för att kunna bygga vidare på hemsidans sidstruktur, veta vad dina sidor ska handla om och vilken information du ska ha/behöver. Jag skulle rekommendera att man delar upp nyckelorden i två grupper. Nyckelord som är mer övergripande, t.ex. Sorbet och Gräddglass, och nyckelord som är mer specifika, t.ex. hallonsorbet.

Hur många nyckelord ska man ha?

Det beror helt på vad du vill att hemsidan ska handla om. Om du säljer glass, då ska du ha med alla dina glassorter. Om du har en blogg om telefoner så ska du ha med alla de. Om hemsidan däremot är väldigt nischad, t.ex. säljer endast röda tavelsudd, så blir nyckelorden väldigt specifika.

2. Sidstruktur – hjälp dina besökare och sökmotorer att navigera

Börja med bestämma dina huvudsidor utifrån dina övergripande nyckelord. Hos ett företag som säljer glass så kan det t.ex. vara: Startsida, Våra glassorter, Om oss, Kontakt. Därefter kan du se vad du behöver för undersidor. Under Våra glassorter så kan en undersida vara t.ex Sorbet eller Gräddglass etc. Nu behöver man dock inte ha en undersida för varje nyckelord utan man kan gruppera vissa ord på en sida som har ett övergripande nyckelord. Om du endast säljer 4 sorters sorbet så kan du visa alla dessa på sidan om sorbet, men om du däremot säljer 40 olika sorter så kan du gruppera de ytterliggare t.ex. frukt sorbet, tropisk sorbet osv.

En välplanerad och genomtänkt sidstruktur hjälper dig sen när du ska uppdatera eller expandera din hemsida. Om man har en bra grund så är det enkelt att bygga vidare med nya sidor utan att behöva göra om tidigare sidor.

3. Namnge dina sidor – Titel och länknamn

Glöm inte att dina sidor ska ha namn som är enkla och förståeliga för besökaren och sökmotorerna. En URL adress som heter /456-89/ ger inte så mycket insikt än t.ex. /glass-sorter/. När man sedan kombinerar en bra sidstruktur med bra sidnamn så blir det mycket enklare för sökmotorer att indexera din hemsida och man kommer på bättre plats i organiskt sök. T.ex. /glass-sorter/sorbet/bär-sorbet-sorter/ är en bra länkstruktur om man vill hitta information om olika sorters sorbet gjorda på bär.

På varje respektive undersida så ska det finnas tydliga titlar som beskriver vad sidan innehåller. Om sidan innehåller information om Sorbet, ha en titel som är taggad som antingen h1 eller h2 som heter Sorbet. Titeln på sidan visar alltid om besökaren har hamnat rätt. Korta, informativa titlar hjälper alla parter.

4. Innehåll – text, bild, film och länkar

Vad ska sidorna innehåll för information? Och vilken typ av information?

Det beror helt på din målgrupp. Vad gillar de för typ av information? Gillar de punktlistor? Bilder? Eller kanske film? Vilken information MÅSTE man ha? Vilken typ av information visar din produkt på bästa sätt? Gör en sammanställning av din produkt och se hur din målgrupp hur de skulle vilja ha den presenterad.

Hur man presenterar sin produkt och sitt företag på bästa sätt kommer jag att gå vidare in på i nästa bloggavsnitt. Då kommer vi fokusera mer på det grafiska och hur man ska tänka kring innehåll, så häng kvar!

By | 2017-11-21T16:26:54+00:00 november 21st, 2017|Marknadsföringsstrategi|