Digital elit – så blir du en del av den

Tillhör du de 1% som är digital elit i världen? Det är den digitala eliten som kommer styra.

Digital elit

By Life of Riley – Own work, CC BY-SA 3.0

 

90% av oss är informationskonsumenter, lika passiva som en TV-tittare på 70-talet. På den tiden var det den statliga TVn som beslutade, i monopolistisk stil, vad vi skulle titta på. Det har ju som bekant förändrats en del.

Idag spenderar vi enligt Svensk Medieutveckling 2015 mer tid på nätet än framför TVn . Och vilka är det som sänder på nätet? De stora mediaproducenterna har fått hård konkurrens av 1%-arna – det är dom som är digital elit.

Digital elit på global nivå

Det globala perspektivet domineras av ganska korkat innehåll producerat av Kim Kardashian och andra. De har blivit vinstdrivande reklammaskiner på ett sätt som de traditionella medierna var förut.

Digital elit i din nisch

Även om Kim K leder stort på global nivå finns det andra arenor där du eller dina konkurrenter kan dominera. Vem det blir är upp till dig.

Möjligheten uppstår då man kan förmoda att 90% av personerna i din nisch är ”tittare” och alltså påverkbara. 9% är med och interagerar, dvs. de gillar och delar vidare. Det är de som bestämmer om ditt budskap skall förstärkas eller tyna bort. Det finns studier som visar att man delar det som gör att man själv ser smartare ut i betraktarens ögon. Kan du producera innehåll som gör dina läsare smartare?

Så blir du digital elit i din nisch

Besvara följande frågor:

  1. Vilken är din nisch? Vilka är det du skulle vilja påverka med ditt innehåll? Det finns två undergrupper. Vilka är de potentiella köparna av det du saluför? Vilka är de som skulle kunna hjälpa till att förstärka din röst inför de potentiella köparna?
  2. Vad är din köpare intresserade av just nu? (Tips: De är INTE intresserade av din produkt.) Vad är det som kan göra de 9% smartare?
  3. Vad i den digitala värden finns din nisch? Vi har alla olika digitala vanor precis som vi läser (läste) olika dagstidningar.
  4. Vilka andra där ute i den digitala världen producerar information som kan få dig att se smartare ut? Den informationen skall du såklart dela vidare.
  5. Hur ska du bära dig åt för att ändra ditt beteende och bli en återkommande producent av intressant och nyttigt innehåll för din nisch?

Lycka till med din elitsatsning!

By | 2016-11-07T15:54:31+00:00 februari 25th, 2016|Marknadsföringsstrategi|