Social Selling – Integrerad digital affärsgenerering

Två begrepp är heta och de deras existens grundas på köparnas förändrade beteende. Jag har sagt det så många gånger förut. Köparna, alla vi konsumenter och professionella köpare använder i allt större utsträckning digitala kanaler för att samla information. Och i allt mindre grad vill man ha direktkontakt med säljare i tidig fas av köpprocessen. Det är därför Solution Selling fungerar allt sämre.

Vi har skrivit en rad bloggposter om Social Selling. Detta är sista den sista i serien.

Social Selling ihop med modern marknadsföring

Båda metoderna utgår från samma grundprincip. Att hjälpa istället för att sälja och att nyttja digitala kanaler.

Marknadsföringen arbetar med låg kontaktkostnad till ett stort antal personer med information som är till nytta för mottagaren. Man använder verktyg som Marketing Automation för att kunna vara precis och effektiv i sin kommunikation. Detta arbete går ut på att trigga potentiella köpare att starta en köpprocess eller identifiera vilka köpare som just nu är inne i en köpprocess. När man vet det kan man erbjuda mer hjälp via säljare och experter. Kunden är då ett kvalificerat lead och troligen intresserad av att bli kontaktad av en säljare. Man uppfattar sig inte bli störd av en ”krängare”.

Social Selling går ut på samma sak. Säljarna kan sprida nyttig information via sociala kanaler. Rätt gjort når denna information köpare som är intresserade.

Sälj använder samma typ av information, alltså sådant som är till nytta för mottagaren. Men eftersom det är mycket dyrare med säljare så måste detta arbete fokuseras på ett fåtal kanaler och individer. Detta kan dock utvecklas till en kraftfull kanal för nya affärer. Om säljaren lyckas engagera en stor följarskara så blir denna person en auktoritet inom sitt område och det kommer dra till sig nya affärer och många intressanta möjligheter.

Hjälpande attityd

Som vd skall man utarbeta en strategi där grunden är en hjälpande attityd och där marknad och sälj arbetar med samma sak men utifrån sina unika förutsättningar. Då kommer dessa två funktioner att berika varandra. Köparna kommer att i princip få samma upplevelse av bolaget oavsett om man får information från marknad eller sälj. Det borgar för ett smidigt överlämnande av affärsmöjligheter mellan funktionerna.

Så tänk till på hur din integrerade digitala affärsgenerering skall fungera och hur du skall genomföra beteendeförändringen inom din affärsgenereringsorganisation.

Utbildning

Vi har startat en utbildning som heter Social Selling Base Training där du på 4 – 6 timmar lär dig grunderna i Social Selling. Om du är intresserad kan du registrera en intresseanmälan här.

Det viktiga är att vara relevant för sina kunder. Nu finns möjligheten! Det är bara att ta den.

By | 2014-10-14T13:50:07+00:00 juni 13th, 2014|Social selling|0 Comments