Ökad förståelse för köpresan är en kritisk fråga för B2B säljchefer

Många försäljningschefer känner att det har förlorat greppet om den nya moderna B2B köparen. De vet inte hur de ska agera. Köparna blir allt mindre intresserade av traditionella säljmetoder.

Hot och möjligheter

Hot och möjligheter

I en undersökning som kom ut i slutet av 2014 som jag nyligen tagit del av pekar det på att hela 46% av alla försäljningschefer ser ett ökat behov av att bättre förstå B2B köparen och deras köpprocess. Det är dess utom en kraftig ökning från året innan. Undersökningen är gjord av Qvidian och heter ”State of sales execution 2015”.

Jag är inte förvånad över resultatet och tror dessutom att siffran kommer öka ännu mer allt eftersom B2B företag blir allt mer medvetna om att de måste tänka om och börja jobba på ett nytt sätt. För att lyckas med det inser man snabbt att förståelsen för köparen och köpresan på en ny nivå är avgörande. Frågan är då hur man tacklar detta? Min erfarenhet är att det ofta räcker långt med att genom strukturerade workshops och intervjuer skapa sig en ny fördjupa bild av:

  • Vad är det som karakteriserar just min köpare?
  • Hur ser de på sin köpresa?
  • Vad behöver de för information för att ta sig fram på den?
  • Vilka digitala tekniker vill de nyttja?

Vill du få mer inspiration kring hur du skapar denna förståelse finns det möjligheter att lära sig mer på detta kostnadsfria seminarium som heter ”Skapa en effektivare säljorganisation för den digitala B2B köparen”.

By | 2015-02-18T07:08:44+00:00 februari 18th, 2015|Social selling|0 Comments