Podavsnitten

29
Maj
23
Maj

Pod #88 – Get digital or die trying

Get digital or die trying
Dagens avsnitt är en fortsättning på vår satsning kring temat, hur man leder förändring i den snabba digitaliseringens tid för att driva tillväxt. Digitalisering av marknad och sälj är en mycket central del av detta men måste fungera ihop med en strategi för hela verksamheten.

För att belysa detta har vi bjudit in Jonas Hammarberg från Awesome Group som skrivit boken ”Get digital or die trying” ihop med Arash Gilan. Boken har helt nyligen släppts.

Jonas går bland annat in på hur digitalisering påverkar våra hjärnor och hur det styr våra beteenden i grunden. Gamification och sociala medier är centrala i detta. Det är denna förändrade digitala människa vi behöver förhålla oss till när vi jobbar med marknadsföring och försäljning. Det påverkar också alla andra delar i vår verksamhet både inre och yttre digitalisering.

Jonas pratar om hur vi som ledare måste jobba med vårt digital förändringsarbetet i grunden.

Under avsnittet tar vi bland annat upp Daniel Pink och hans arbetet kring motivation som ni inte får missa.

Det tre första som skickar in ett mail till lars.dahlberg@businessreflex.se med en kort beskrivning av vad du kommer göra annorlunda efter att ha lyssnat på avsnittet får en bok gratis.

Om du inte är tillräckligt snabb kan du köpa boken här.

16
Maj
09
Maj

Pod #86 – Joe Pulizzi about the latest trends in content marketing

Joe Pulizzi in the studio

In this episode we have the honour of interviewing Joe Pulizzi. According to many Joe is the the Godfather of Content Marketing. He is also the founder of Content Marketing Institute (CMI). Joe has been one of the key influencers in forming the modern marketing strategies that many companies are trying to implement today.

In this episode Joe is sharing his latest thoughts on things like where social media is heading and how to build an effective content strategy.

You can also here Joe´s thoughts on what strategy you should have in terms of publishing your content. There is a lot of new opportunities to publish on some one else ”rented land”. Is it a tempting opportunity or should you still focus on publishing on your own digital harbour?

If you want to follow Joe you can find him as an influencer on LinkedIn or follow Content Marketing Institute.

02
Maj

Pod #85 – Att leda digital transformation

Joakim Jansson

Digital tranformation är något som inte kommer helt naturligt för de flesta personer i traditionella verksamheter. Joakim Jansson har skrivit en bok om hur man kan ta sig an denna utmaning på ett strukturerat sätt.

Anders Hermansson och Joakim går igenom grunderna kring digital transformation i detta avsnitt av Sälj- & Marknadspodden.

Bokomslag: Att leda digital transformationBoken som Joakim skrivit tillsammans med Marie Andervin heter Att leda digital transformation.

Om man vill få tag på Joakim hänger han på Twitter som @joajan.

 

24
Apr
18
Apr

Pod #83 – Case digital marknadsstrategi

Pilen_anpassad

Vi går igenom Business Reflex digitala marknadsstrategi och resan som startade för tre år sedan. Business Reflex är ett tjänsteföretag som startade på en minst sagt etablerad marknad. Med en strategi för både affärsutveckling och kommunikation som utgår från köparna har företagets lyckats etablera sig på marknaden.

Under avsnittet går vi igenom följande punkter:

  • Grunden för Business Reflex
  • Strategin för kommunikation
  • Alla taktiska åtgärder vi testat
  • Resultatet
  • Hur allt hänger ihop

Vi hoppas det skall vara relevant för alla som vill etablera eller stärka sin närvaro på en konkurrensutsatt marknad.

Summary
Article Name
Case digital marknadsstrategi
Description
Ett poddavsnitt om hur ett tjänsteföretag etablerade sig på en hårt konkurrensutsatt marknad med hjälp av en genomtänkt digital marknadsstrategi.
Author
Business Reflex
14
Apr

Pod #82 – B2B 2.0 boken om digital B2B marknadsföring

I detta avsnitt av Sälj- och Marknadspodden intervjuar vi Ulf Vanselius, en av författarna till boken B2B 2.0 ”Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern”. Boken ger en bred kunskap om grunderna i modern marknadsföring för B2B företag. Självklart tar boken upp allt som har med den digital utvecklingen inom marknadsföring att göra.

Ulf har grundat reklambyrån Pyramid och har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag att lyckas med B2B-marknadsföring. Vi pratar en hel del om hur svenska företag ligger till i den digitala utvecklingen och deras förutsättningar att lyckas.

De tre första som skickar ett mail till lars.dahlberg@businessreflex.se erhåller ett gratis exemplar av boken.

Vill ni komma i kontakt med Ulf hittar ni honom enklast hos Pyramid.

B2B20-boken

05
Apr

Pod #81 – Digital audit av marknadsfunktionen

I avsnitt 81 pratar vi (Lasse och Anders) om hur styrelsen kan få en bättre inblick i företagets digitala resa. Vi har skapat en struktur för en digital audit av företagets marknadsfunktion. Det kanske snarare är ett recept på hur saker borde fungera vilket man sedan kan mäta nuläget mot för att förstå hur långt man kommit på resan och var gapen finns.

Grunden för vår digitala audit är en utvecklingstrappa som visar vilka stadier det finns på vägen mot det allt igenom kommunicerande bolaget.

Efter det tar vi upp fyra områden som tillsammans ger en helhetsbild av läget. Dessa områden är Personal, Arbetssätt, Mål och Inflytande.

Digital mognad

21
Mar

Pod #80 – En digital marknadsföringsresa

Marknadsföringsresa

 

 

 

 

 

I detta avsnitt intervjuar vi Hanna Nätt Falkäng som gör en digital marknadsföringsresa hos iStone. Hanna delar med sig av sina egna erfarenheter. Det är en kurvig resa där allt handlar om att pröva sig fram och att snabbt anpassa sig beroende på vad som fungerar. Vi pratar bland annat om processen kring hur man får till ett bra white paper eller en guide. Hanna har själv skapa ett som handlar om inbound marketing. Inbound marketing

Hanna har på 1.5 år sen hon började på iStone lanserat 2 st podcasts. Den första heter Skiftet och den andra Caset. Caset har ett mycket intressant upplägg. Den består av intervjuer som beskriver framgångsrika kundprojekt på ett öppet och ärligt sätt.

Det har också blivit en ny website som verkligen tar avstamp i att vara relevant för den framtida köparen. En central del i den nya websiten är en blogg som heter ”we guide you”. Hur Hanna har tänkt strategiskt kring projektet beskrivs övergripande.

Vill ni komma i kontakt med Hanna så hittar ni henne här på LinkedIn. Hanna Nätt Falkäng

14
Mar

Pod #79 – LinkedIn, ett framgångsexempel

LinkedIn tips

 

 

 

 

 

Det fins flera avsnitt av sälj- och marknadspodden som handlar om hur man bör nyttja LinkedIn för att effektivisera marknadsföring och försäljning. I detta avsnitt har vi gjort en intervju med en person som verkligen lyckats skapa effektiv marknadsföring och försäljning med enkla medel genom att nyttja LinkedIn.

Han heter Styrbjörn Swenzen. Häng med och ta del av Styrbjörns LinkedIn resa och hans personliga tips om hur man blir framgångsrik. Styrbjörn hittar ni så klart på LinkedIn men även via hans eget bolag www.qlientstream.com.

07
Mar

Pod #78 – Social Media Professorn förklarar Social Media för B2B

the-social-media-professor

 

 

 

Social Media blir allt viktigare för B2B företag. Social Media behöver nyttjas för att stötta alla faser i en kundlivscykel. I detta avsnitt har vi bjudit in Niklas Myhr som titulerar sig ”The Social Media Professor”. Han förklarar hur Social Media bör nyttjas inom B2B för att stötta företagets utveckling och tillväxt.

Niklas har en bakgrund från Svensk B2B men har under många år jobba med att utbilda i B2B marknadsföring och Social Media vid Chapman University i USA. Vill ni komma i kontakt med Niklas hittar ni honom via The Social Media Professorn.

29
Feb
22
Feb

Pod #76 – Att leda i snabb förändring

Leda i förändring

Många marknads- och säljchefer står inför en snabb förändring av både sig själva och sina organisationer. Förändringstakten har nog aldrig varit högre än nu när vi måste anpassa oss mot ett helt nytt digitalt beteende på köparsidan.

För att stötta er som ledare i denna utmaning har sälj- och marknadspodden valt att fokusera detta avsnitt på ämnet, ”att leda i snabb förändring”. Vi har intervjuat Holger Björklund som har lång erfarenhet av att jobba med både chefer och organisationer i snabb förändring. I avsnittet kan ni ta del av Holgers rekommendationer.

Holger har sin egen podd, Rekondo som handlar om ledarskap. Ni hittar den här. I vårt avsnitt rekommenderar Holger Kotter som en inspiration till chefer som lever i ett snabbt förändringstempo. Studera deras webb här. Ni kan hitta egen inspiration i några av avsnitten i Rekondo podden. Lyssna gärna på avsnitt 1 om ledarskap och tillit eller avsnitt 3 som handlar om inre och yttre tillväxt.

15
Feb