Podavsnitten

10
Jul

Pod #95 – Sommaravsnittet som reflekterar och ger ny inspiration

Sommargänget

I sommaravsnittet av sälj- och marknadspodden sammanfattar några av Business Reflex medarbetare de mest intressanta avsnitten från vintern och våren. Reflekterar över det som varit och ger ny inspiration. Vi delar också med oss av lite ny kunskap. Vi pratar bland annat om modern SEO.

Vi utmanar alla marknadsförare på semester att skicka in ett förslag på en Minimum Viable Marketing (MVM) till kontakt@businessreflex.se. Vi ger dig feedback på din idé innan du kör igång efter sommaren. MVM är en tydlig trend som alla marknadsförare måste testa. Det är inte så lätt men kommer bli viktigt för många i den digital och snabbt föränderliga tidsålder som vi lever i.

Vi tackar alla trogna lyssnare för att ni lyssnar på oss och ger värdefull feedback. Sälj- och marknadspodden laddar nu själva upp inför en spännande höst där vi kommer jobba vidare med nya inspirerande och lärorika avsnitt.

Sommar, sommar, sommar…….. det är dans i folkets park.

05
Jul

Pod #94 – The membership economy

The Membership economy

In this episode of the sales and marketing podcast Anders Hermansson is interviewing Robbie Kellman Baxter, the author of the book called The membership economy.

Membership economy is a modern way of doing business where focus is on providing value to the customer over time and aiming for the really long relationship.

Robbie’s book cover all aspects of what is needed to earn that forever transaction. In the interview we cover what it takes to be a membership economy company, with everything from rethinking of the offering to hiring completely new kinds of people to the organization.

If you want to reach Robbie you can find her on LinkedIn or you can send an email to rbaxter@peninsula-strategies.com.

Enjoy!

26
Jun

Pod #93 – Det starka svenska varumärket

World Cultural Map

Det här avsnittet av sälj-och marknadspodden handlar om hur vi på bästa sätt nyttjar det starka svenska varumärket. Vi har bjudit in en expert på ämnet som heter Mats Rönne. Mats berättar om varför det är viktig att fokusera på det svenska varumärket och hur vi ska gå tillväga. Många gånger visar det sig att vi har större möjligheter och fördelar att jobba mer aktivt med vårt svenska varumärke än vad många tror.
Vi är unika och har ett relativ stark varumärke jämfört med många andra länder i vår storlek. Det är lättare att driva internationell marknadsföring via digital tekniker. Det innebär att vi som digitala marknadsförare kan se värdet av det svenska varumärket på ett nytt sätt och än större möjlighet.
Under avsnittet pratar Mats och ett antal viktiga websajeter som du kan nyttja i ditt varumärkesarbetet. Dessa hittar du här:

Svenska Insititutet

Vill ni komma i kontakt med Mats Rönne så hittar ni honom här. Skicka gärna ett mail till mats@pyramid.se om ni vill diskutera ämnet närmare.
19
Jun
13
Jun

Pod #91 – Digital marknadsföringsresa för en startup

Digital marknadsföringsresa

Detta avsnitt av sälj- och marknadspodden handlar om hur en startup har valt att lösa sin utmaning kring marknadsföring och försäljning med fokus på digitala tekniker.  Vi intervjuar Anders Börde som är grundare och VD för bolaget Mobilized Business. Dom har nyligen lanserat sin plattform för microlearning som heter MOBLRN (www.moblrn.com). Anders berättar om bolagets digital marknadsföringsresa.

MOBLRN gör det möjligt att snabbt utveckla utbildningar som levereras i små delar på ett naturligt sätt i mobilen. Denna metod för utbildning kallas mircorlearning och har visat sig fungera effektivt. Låt er inspireras av hur MOBLRN har byggt sin lösning för digital marknadsföring och hur den fungerar.

Vill ni komma i kontakt med Anders Börde så hittar ni honom på LinkedIn eller via www.moblrn.com.

 

06
Jun
29
Maj
23
Maj

Pod #88 – Get digital or die trying

Get digital or die trying
Dagens avsnitt är en fortsättning på vår satsning kring temat, hur man leder förändring i den snabba digitaliseringens tid för att driva tillväxt. Digitalisering av marknad och sälj är en mycket central del av detta men måste fungera ihop med en strategi för hela verksamheten.

För att belysa detta har vi bjudit in Jonas Hammarberg från Awesome Group som skrivit boken ”Get digital or die trying” ihop med Arash Gilan. Boken har helt nyligen släppts.

Jonas går bland annat in på hur digitalisering påverkar våra hjärnor och hur det styr våra beteenden i grunden. Gamification och sociala medier är centrala i detta. Det är denna förändrade digitala människa vi behöver förhålla oss till när vi jobbar med marknadsföring och försäljning. Det påverkar också alla andra delar i vår verksamhet både inre och yttre digitalisering.

Jonas pratar om hur vi som ledare måste jobba med vårt digital förändringsarbetet i grunden.

Under avsnittet tar vi bland annat upp Daniel Pink och hans arbetet kring motivation som ni inte får missa.

Det tre första som skickar in ett mail till lars.dahlberg@businessreflex.se med en kort beskrivning av vad du kommer göra annorlunda efter att ha lyssnat på avsnittet får en bok gratis.

Om du inte är tillräckligt snabb kan du köpa boken här.

16
Maj
09
Maj

Pod #86 – Joe Pulizzi about the latest trends in content marketing

Joe Pulizzi in the studio

In this episode we have the honour of interviewing Joe Pulizzi. According to many Joe is the the Godfather of Content Marketing. He is also the founder of Content Marketing Institute (CMI). Joe has been one of the key influencers in forming the modern marketing strategies that many companies are trying to implement today.

In this episode Joe is sharing his latest thoughts on things like where social media is heading and how to build an effective content strategy.

You can also here Joe´s thoughts on what strategy you should have in terms of publishing your content. There is a lot of new opportunities to publish on some one else ”rented land”. Is it a tempting opportunity or should you still focus on publishing on your own digital harbour?

If you want to follow Joe you can find him as an influencer on LinkedIn or follow Content Marketing Institute.

02
Maj

Pod #85 – Att leda digital transformation

Joakim Jansson

Digital tranformation är något som inte kommer helt naturligt för de flesta personer i traditionella verksamheter. Joakim Jansson har skrivit en bok om hur man kan ta sig an denna utmaning på ett strukturerat sätt.

Anders Hermansson och Joakim går igenom grunderna kring digital transformation i detta avsnitt av Sälj- & Marknadspodden.

Bokomslag: Att leda digital transformationBoken som Joakim skrivit tillsammans med Marie Andervin heter Att leda digital transformation.

Om man vill få tag på Joakim hänger han på Twitter som @joajan.

 

24
Apr
18
Apr

Pod #83 – Case digital marknadsstrategi

Pilen_anpassad

Vi går igenom Business Reflex digitala marknadsstrategi och resan som startade för tre år sedan. Business Reflex är ett tjänsteföretag som startade på en minst sagt etablerad marknad. Med en strategi för både affärsutveckling och kommunikation som utgår från köparna har företagets lyckats etablera sig på marknaden.

Under avsnittet går vi igenom följande punkter:

  • Grunden för Business Reflex
  • Strategin för kommunikation
  • Alla taktiska åtgärder vi testat
  • Resultatet
  • Hur allt hänger ihop

Vi hoppas det skall vara relevant för alla som vill etablera eller stärka sin närvaro på en konkurrensutsatt marknad.

Summary
Article Name
Case digital marknadsstrategi
Description
Ett poddavsnitt om hur ett tjänsteföretag etablerade sig på en hårt konkurrensutsatt marknad med hjälp av en genomtänkt digital marknadsstrategi.
Author
Business Reflex
14
Apr

Pod #82 – B2B 2.0 boken om digital B2B marknadsföring

I detta avsnitt av Sälj- och Marknadspodden intervjuar vi Ulf Vanselius, en av författarna till boken B2B 2.0 ”Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern”. Boken ger en bred kunskap om grunderna i modern marknadsföring för B2B företag. Självklart tar boken upp allt som har med den digital utvecklingen inom marknadsföring att göra.

Ulf har grundat reklambyrån Pyramid och har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag att lyckas med B2B-marknadsföring. Vi pratar en hel del om hur svenska företag ligger till i den digitala utvecklingen och deras förutsättningar att lyckas.

De tre första som skickar ett mail till lars.dahlberg@businessreflex.se erhåller ett gratis exemplar av boken.

Vill ni komma i kontakt med Ulf hittar ni honom enklast hos Pyramid.

B2B20-boken

05
Apr

Pod #81 – Digital audit av marknadsfunktionen

I avsnitt 81 pratar vi (Lasse och Anders) om hur styrelsen kan få en bättre inblick i företagets digitala resa. Vi har skapat en struktur för en digital audit av företagets marknadsfunktion. Det kanske snarare är ett recept på hur saker borde fungera vilket man sedan kan mäta nuläget mot för att förstå hur långt man kommit på resan och var gapen finns.

Grunden för vår digitala audit är en utvecklingstrappa som visar vilka stadier det finns på vägen mot det allt igenom kommunicerande bolaget.

Efter det tar vi upp fyra områden som tillsammans ger en helhetsbild av läget. Dessa områden är Personal, Arbetssätt, Mål och Inflytande.

Digital mognad