Att SEO-optimera en bloggpost

Att SEO optimera en bloggpost är för många en självklarhet. När du gör det så finns det vissa saker som du bör tänka på. I det här inlägget går vi igenom hur du ska tänka för att sökoptimera din blogg och bjuder på en checklista “SEO-optimera din bloggpost”.

Det kan finnas flera olika orsaker till varför man skriver en bloggpost. När det kommer till B2B-marknadsföring så är huvudanledningen ofta att bunkra upp med innehåll på sidan som rankar högt upp i sökmotorernas organiska resultat. Genom relevant innehåll kan du öka trafiken till siten, men det räcker inte alltid hela vägen.

Vad innebär det att SEO-optimera en bloggpost?

SEO är en förkortning för “Search Engine Optimization” – det översätts ibland till “sökmotoroptimering”. Det vill säga man arbetar med sökmotorernas organiska resultat (inte betalda annonser eller sponsrade resultat).

Vi är många som dagligen vänder oss till Google för att få svar på olika frågor och sökmotorerna blir allt bättre på att leverera relevanta resultat. I och med det, blir vi allt färre som gräver längre än till första sidan i sökresultaten. Det ökar kraven på att strukturera våra bloggposter så att vårt innehåll kan höjas till resultat-toppen (eller åtminstone till sida 1). Det är här SEO’n kommer in.

Kort sagt så ser man till att en sida på webben innehåller information som sökmotorerna kan läsa av.

Med “innehåll” så menar vi;

  • Texten på sidan
  • Stödformatering av texten
  • Information som beskriver webbsidan (ex. uppbyggnaden av URL, meta beskrivning osv.)

Varför ska man SEO’a en bloggpost?

Därför att tillsammans så kan de olika komponenterna i en bloggpost skapa en tydlig struktur som hjälper sidan att ranka högre i sökmotorernas resultat och det leder till ökad organisk trafik = alltså fler besökare på sidan.

Grunder för att sökoptimera en bloggsida

Välj nyckelord

Om du inte redan har gjort det så börja med att undersöka vilket/vilka sökord du vill optimera för. Utgå från din persona (vad söker de på?), använd tillgängliga verktyg såsom Google trends eller AdWords Keyword Planner och glöm inte bort att själv googla på nyckelordet. Att googla på nyckelordet kan även ge en bra uppfattning om vad det är för innehåll du ska “slå” för att knipa en toppranking.

Välj ett nyckelord (max två!) och använd det på olika platser i texten. Tanken är inte att du då ska “spamma”, det kan istället slå tillbaka negativt. Använd det på ett sätt så att det passar in och försök att varva med synonymer. Sedan gäller det att optimera på – här kommer informationen som ska med.

Huvudrubrik (H1)

Huvudrubriken bör innehålla nyckelordet/söktermen du optimerar för om det går utan att det låter onaturligt.

Brödtext

  • Inkludera nyckelordet i första stycket och sedan löpande genom texten. Använd gärna även synonymer.
  • Kursiv text på citat eller källor om det innehåller relevanta begrepp och fetstil på särskilda relevanta ord

Underrubriker/Mellanrubriker (H2-H5’or)

Dela upp texten med relevanta underrubriker. Mellan-/underrubriker är även viktigt för läsbarheten som i sin tur påverkar bounce rate (om besökaren stannar och läser eller “hoppar ut” från sidan direkt) och därmed påverkar relevance score. Det kan anses futtigt men Google lägger allt mer vikt vid sådant som påverkar besökarens upplevelse.

  • H2′or och H3′or: mellanrubriker och underrubriker
  • H4’or: din bloggs namn eventuella relaterade widgets
  • H5’or (se ovan) samt ex. sidebars etc.

Bilder

När du använder bilder i din bloggpost, se till att spara ned dessa anpassade för webben, både då det kommer till storlek och upplösning. Det finns ingen mening att ladda upp en alldeles för stor bild om inte behovet finns. Dessutom – om siten tar för lång tid att ladda så påverkar det också SEO’n negativt.

När du laddar upp bilderna så finns möjligheten att lägga till ytterligare information. De viktigaste ur ett SEO perspektiv är att du inkluderar nyckelordet i filnamnet, titel samt alt text/tag.

  • Filnamn- Döp filen och inkludera nyckelordet. Ex. “seo-optimera-bloggpost.jpg” det blir en del av bildens URL.
  • Alt Titel – I det här fallet där nyckelordet är “SEO optimera en bloggpost” så skulle titeln kunna vara detsamma.
  • Beskrivning – En beskrivning av bilden är inte nödvändig men det skadar inte heller. Ett exempel på en sådan beskrivning för den här bloggposten skulle kunna vara ”Bygg inte upp en mur – hjälp sökmotorernas spindlar se bortom horisonten – SEO optimera din bloggpost.”
  • Alt Text/Tag – Om bilden av någon anledning inte laddas så är det den här texten som syns. Texten bör beskriva bilden och innehålla nyckelordet.

Länkar

Om du har källor att referera till så lägg in dessa som hyperlinks.

  • Inbound länkar: Sidor på den egna webbplatsen vars innehåll “backar upp” bloggsidan du optimerar, inom samma ämne. Ett exempel som skulle kunna vara relevant i det här fallet är en länk till bloggen om varför “SEO ska vara en del av din marknadsstrategi”.
  • Outbound länkar: T.ex. källhänvisningar till betrodda källor/artiklar/undersökningar/rapporter osv som kan stärka ditt budskap och dina argument. Se till att det finns en tydlig koppling!

URL

Slutet på bloggsidans URL bör innehålla sökordet. Om du har inkluderat sökordet i titeln så använd det. Kläm inte in massa onödiga extra ord bara för saken skull och ta bort utfyllnadsord som “ska” eller som “som”.

Metabeskrivning och SEO-titel

Lägg till en kort beskrivning av blogginlägget (100-160 tecken). Det fungerar som en mini-annons och är den text som syns i sökresultatet och kan därmed locka till läsning.

SEO plug-ins

För dig som arbetar med din site i WordPress finns ett urval av plug-ins som kan hjälpa dig med SEO’n om du känner dig osäker. En av de mest populära är Yoast SEO Plug-in och där lägger du även till information och bilder för delning. Men det är helt klart värt att kika på de olika alternativen då allt fler med olika grader av funktionalitet hela tiden dyker upp.

Hur lång ska en bloggpost vara ur ett SEO-perspektiv?

Det finns lite olika riktlinjer – WordPress plug-in’et Yoast säger till när du hamnar under 300 ord. Det finns statistik som säger att längre bloggposter på över 1000 ord får en högre delningsfrekvens på sociala medier. Vi brukar säga att det är bra om man kan få till 500-600 ord.

Användarvänlighet

Sist men inte minst så handlar det inte bara om det praktiska när det kommer till att SEO optimera en bloggpost, se inte bara till funktion utan även till det rent visuella. Användarvänligheten (och läsbarhet) påverkar indirekt SEO’n. Sökmotorerna tar hänsyn till sådant som “bounce rate”, om besökarna stannar på sidan när de har hittat dit eller “hoppar ut” igen direkt. Det spelar ingen roll hur bra eller relevant din bloggtext är om den inte presenteras på ett sätt som gör att besökarna orkar/vill läsa.

Det var våra tips för att optimera en bloggpost!

Om du gillar listor lika mycket som vi så kan du ladda ner vår checklista här.

By | 2017-10-04T22:03:54+00:00 oktober 3rd, 2017|Content marketing, Marknadscoacherna|