Så tar du dig igenom bruset och blir top of mind hos dina köpare

Varje dag exponeras vi för tusentals olika marknadsföringsbudskap. Det händer när vi scrollar i vårt Facebookflöde. När vi sitter på tunnelbanan på väg till jobbet. När vi googlar efter adressen till det där lunchstället som alla säger ska vara så bra, och därefter under de 7 minuter som det tar oss att gå dit. Endast relevans kan ta dig förbi allt detta brus och se till att du hamnar top of mind.

En studie visar på att vi i genomsnitt utsätts för upp till 20 000 marknadsföringsbudskap per dag (!), och i takt med att marknadsföringskanalerna blir fler lär även denna siffra öka.

Vikten av att vara relevant

Då det så klart är helt omöjligt för oss att dagligen ta in tusentals exponeringar har våra hjärnor utvecklat en slags överlevnadsmekanism som automatiskt sållar bort majoriteten av dessa budskap. I hopp om att ta sig igenom detta starka brus gör många marknadsförare misstaget att öka exponeringen i form av ännu fler annonser och ökade budgetar. I själva verket handlar det om något helt annat, nämligen att se till att vara så pass relevant för sin köpare att budskapet inte selekteras bort av vårt omedvetna, utan får passera ”gå”.

Hur går man tillväga för att göra sig hörd?

Hur ska man då gå tillväga för att ta sig igenom bruset och etsa sig fast i minnet hos sina köpare? Det finns såklart inga garantier, men du ökar dina chanser avsevärt om du lyckas vara relevant och finnas där under hela köpresan. Det vill säga, från det att personen knappt är medveten om sitt behov till det att hen är redo att ta ett köpbeslut. Och när det sker vill du vara top of mind – med andra ord, den första som personen kommer att tänka på är dig och det du eller ditt företag har att erbjuda.

Var hjälpsam och stöttande – som en riktig vän

Att skapa en top of mind position hos sina köpare är såklart inget man gör över en natt. Det kräver att du lär känna din målgrupp ordentligt och tar reda på vad för slags innehåll de intresserar sig för eller berörs av och vilken typ av hjälp de behöver under sin köpresa. Här är det värdefullt att skapa “personas” (läs mer om det här), för att få en tydligare bild av vem köparen faktiskt är.

Helst av allt vill du lära känna din målgrupp lika bra som om de vore en kär gammal vän. Och precis som en vän ska du finnas där, genom köpresans upp- och nedgångar.

Vad innebär då detta i praktiken? Låt bli att bara prata om dig själv och vad du är bra på (för sådana vänner blir sällan långvariga), och fokusera istället på att hjälpa och stötta köparen på vägen. Detta genom att till exempel dela med dig av tips och tricks kring det aktuella ämnet i en serie bloggposter. Det kan också vara att dela med dig av din kunskap och erfarenhet i olika guider. Kanske gillar du att prata och delar hellre med dig av inspiration och relevanta insikter i form av webinarier (dvs. seminarium på webben). Det viktiga är att du ser till att skapa en position hos dina köpare som någon de kan lita på. Någon de kan söka sig till för att få hjälp och inspiration.

Du <3 Köparen

Möjligheterna är oändliga, så länge du kommer ihåg att vara relevant och hjälpsam. Och precis som de flesta av oss har en vän som är “top of mind” är chansen större att du lyckas knipa den positionen om du ser till att finnas där för din köpare under hela köpresan – som en riktig vän.

Psst. För mer tips om hur du kan nå fram igenom bruset rekommenderar dig att ladda ner vår eBook ”5 steg till en effektiv digital B2B-kampanj” där vi steg för steg går igenom hur du går tillväga för att sätta upp en digital kampanj.

By | 2017-04-12T10:15:21+00:00 mars 16th, 2017|Content marketing|0 Comments