Så växlar du upp din produktion av content utan att ge avkall på kvalitet – här är 5 snabba tips

snabb-content-produktion

Att producera mer content lät som en bra idé i teorin men när det väl ska produceras dyker gärna den där objudna gästen tidsbrist upp och blockerar. Att göra något snabbt förknippas ofta med att behöva sänka kvaliteten, men så behöver det inte vara – bara man tänker lite smart. Det finns nämligen genvägar som fungerar. Här är fem enkla knep som hjälper dig att sätta fart på produktionen.

1. Kurera content

Att kurera innehåll innebär att samla upp och dela med sig av innehåll som andra har producerat. Det är ett bra sätt att belysa fler vinklar än det du själv hinner producera. Oftast är det lättast att kurera utifrån ett tema och du kan blanda både länkar till eget innehåll med länkar till andras.

Till ett exempel skulle du kunna skriva ett inlägg som samlar de fem, i din mening bästa, artiklarna som tillsammans täcker allt läsaren behöver veta för göra filmer med en smartphone. Här kan det räcka med en kort text och motivering varför du valt respektive innehåll till din lista. När du kurerar content hjälper du läsarna att plocka fram det bästa på temat och ger dem en bra överblick. Att få sitt innehåll delat är också uppskattat av de som skapat det content du delar och har du tur hjälper de också till med spridningen.

2. Alla älskar listor

Trots att våra flöden allt oftare fylls av olika typer av listartiklar verkar vi inte kunna tröttna på dem. Men varför är det så uppskattat? En stor anledning är att listor redan i rubriken ger läsaren ett specifikt löfte om vad den kan förvänta sig. Listor är också lättare att ta till sig eftersom de till sin natur är tydligt uppspaltade och överblickbara. Från contentproducerande perspektiv är listor effektivt eftersom det ger ett stöd för författaren och är därför oftast både lättare och snabbare att skriva. Det är också lättare att hålla sig mer kortfattad men ändå skapa ett stort värde för läsaren.

3. Prata content istället för att skriva

Är du en person som har lätt för att prata om dina tankar men svårare att få ner dem på papper? Då är en dikteringsfunktion kanske lösningen. Det innebär att du helt enkelt spelar in vad du säger och får en (mer eller mindre) färdig text att justera därefter. Du använder helt enkelt dikteringsfunktionen direkt på din telefon om du har iPhone, annars till exempel via appen Evernote. Skriv upp några frågor till dig själv, fundera på svaren ett tag och försök sedan besvara dem högt och så tydligt som möjligt. Ju fler blogginlägg du gör på det här sättet desto mindre efterredigering kommer du att behöva lägga.

4. Dra ner på research och intervjua experter istället

Om du inte själv är expert på området är det mer effektivt att fråga någon som är det, istället för att lägga mängder av tid på research. Men vem är expert? Är ämnet för ditt content baserat på er verksamhet finns det ofta mycket expertinformation internt. Ligger det lite utanför ert område är det ett bra tips att försöka hitta personer som bloggar om ditt ämne och fråga om de kan besvara några korta frågor. Själva intervjun kan du göra genom att helt enkelt sätta dig tillsammans med personen, fråga och skriva ner svar. Men det kan också vara effektivt att maila frågorna, eller varför inte ta det över en chatt. (Om du vet att ditt intervjuobjekt har en tydlig stämma och klara besked kan dikteringsfunktionen även fungera bra här!)

5. Återvinning – bra för både miljö och content!

Ofta tänker vi nytt, nytt nytt. Men ibland är det bra att bromsa och istället kika i backspegeln på det content vi redan har producerat och fundera över hur vi kan dra nytta av det. Dels för att kurera innehåll men också för att återanvända äldre innehåll som nytt content. Några exempel på hur du kan göra är:

  • Skriv ett blogginlägg baserat på ett whitepaper.
  • Skapa en guide baserat på ett blogginlägg.
  • Sätt ihop flera blogginlägg till en guide och gör ett whitepaper för nedladdning.
  • Plocka ut en punkt från ett blogginlägg och fyll ut till en egen artikel. (Till exempel skulle jag kunna använda min punkt nummer fyra och utveckla med ett längre resonemang och några tips).

När det finns en grund är det oftast lättare att producera nytt eftersom researchen och mycket av tankearbetet redan är gjort. Kom bara ihåg att aldrig kopiera text rakt av om det ska användas på webben, eftersom det kan straffa sig i ur SEO-synvinkel. Här kan du läsa mer om att återanvända content.

Vill du läsa mer om content marketing?

Jag hoppas att det här är tips som kan hjälpa dig att producera content lite mer effektivt. Vill du läsa mer om Content marketing, ladda gärna ner vårt whitepaper 7 steg till framgångsrik content marketing

By | 2015-11-13T13:47:40+00:00 november 13th, 2015|Content marketing|