Ny web: Så skall du tänka i 3 steg

Ny website: Så skall du tänkaDet finns många fallgropar när man skall bygga en ny website.

Det är en dålig idé att bara slänga upp all info om allting i hopp om att något skall vara intressant. En bra utgångspunkt för alla siter är att förstå en sak. Det är inte din site. Det är dina kunders/besökares site.

B2B-siter är sämre

B2B-siten är ofta mycket sämre än ehandelssiter för konsumenter. B2B-siterna saknar syfte och är bara ett skyltfönster för lite av varje. Ofta är de internt fokuserade. Det går att se vilka kostnadsställen företaget har genom att gå igenom toppnavigeringen. Varje chef skall ha sin meny.

När din webbyrå skall sätta igång med en ny site gäller det att kunna ställa rätt krav. Gör din hemläxa. Om man arbetar i några steg blir resultatet en fokuserad affärsdrivande site utan onödig information.

Steg 1: Bestäm vem siten är till för. Vem är din köpare? Det kan finnas andra användare än köpare, t ex folk som du vill skall börja jobba hos dig eller potentiella investorer.

Steg 2: Vilket är sitens uppdrag affärsmässigt? Vilken mål har du för respektive målgrupp? Vad skall ett besök på webben leda till? Lägga order, boka ett möte, se en demo…

Steg 3: Vilken information behöver köparen för att fullfölja målet? Försök att inte ha någon annan information än den som behövs för att steg 2 skall bli verklighet.

Först när steg 1, 2 och 3 är klara och dokumenterade är det dags att tänka på själva siten. Med svaren från steg 1,2,3 har du rätt utgångspunkt i vidare diskussioner. Du får en bättre utgångspunkt när du skall ta in offerter och diskutera med de som skall förverkliga din web.

Låt dig inte bli inlåst

Tänk också på att många B2B-företag klarar sig alldeles utmärkt med en WordPress-site utan specialutveckling. Det räcker med ett tema som du kan få hjälp att anpassa. Ett tema är en mall med möjlighet att ställa in färg, form och funktion så att det passar dig.

Traditionella siter gör att du sitter fast hos en byrå och får be om lov så fort något skall ändras. Så skall det inte vara och det behöver inte längre vara så. Utvecklingen har gått framåt. Så låt dig inte stängas in i en hårt mallad site.

By | 2014-12-05T15:38:26+00:00 december 5th, 2014|Content marketing|0 Comments