Livesändning – den senaste trenden

finalcutprox.net

Det senaste inom digital marknadsföring är livesändning. Direktsändning har blivit något alla kan göra. Webben handlar mest om att publicera information i olika former. Denna information är nedskriven eller inspelad och man konsumerar den i efterhand.

När vi arrangerar konferenser och seminarier är det i högsta grad livesändning, men inte så digitalt. Nu finns det lättillgänglig teknik som gör att vem som helst kan sända live på webben.

Mer personligt

Den främsta anledningen att sända live är möjligheten att vara mer personlig. Det är svårt att fuska i livesändning. Det är du rakt upp och ner. I dessa tider av ”reality TV” och annat tillgjort trams så är autenticitet något man uppskattar mer än någonsin. Tittaren får en direktkontakt med producenten. De nya verktygen ger dessutom möjligheter man alltid drömt om inom traditionell TV. Drömmen om interaktiva livesändningar är nu sann. När man sänder kan tittarna komma med frågor och kommentarer i chatten och de kan skicka ”likes” till de som sänder för att visa sin uppskattning.

Hellre diskussion än föreläsning

När du är i livesändning skall du utnyttja möjligheterna med mediet. Låt tittarna delta, ställ frågor och skapa interaktion. De olika verktygen eller tjänster ger olika möjligheter till detta. Men om du skall hålla en föreläsning kan du lika gärna spela in en film. Det blir naturligtvis lite nervöst eftersom man inte har full kontroll på det som händer. Det kan göra att många drar sig för att testa, men belöningen är ofta stor så risken vägs väl upp av de positiva effekterna.

Testa lite och kör igång regelbundet

Livesändning kräver att tittarna etablerar vanor. I dessa tider av on-demand kan det tyckas konstigt att livesändning får någon plats alls. Men det finns en nerv i att vara med när det händer – färsk fisk är godare än fryst och tinad. Om dina tittare skall kunna etablera vanor behöver du göra det lätt för dem. Bestäm dig för att sända på en speciell tid varje vecka och anpassa sändningstiden till dina tittare på samma sätt som du anpassar ditt ämne. Testa lite för att känna på mediet, det är gratis att komma igång om man bara har en dator med kamera eller en iPhone. Android funkar säkert också…

Ett bra exempel på det är DI som startat sina regelbundna sändningar på Periscope (se mer information nedan) som kallas för ”Börsen på tre minuter”. Dessa sänds direkt från DIs redaktionskontor varje dag och samma tid.

Små skillnader som gör stor skillnad

Det har lanserats några olika live-tjänster ungefär samtidigt, vissa är mer personliga medan andra möjliggör sändningar från flera personer på en gång. I vissa tjänster kan du tala om i förväg att du kommer sända medan andra inte har den möjligheten utan strävar efter extra livskänsla.

Periscope

Periscope

Den första jag upptäckte var Periscope som nu ägs av Twitter. I Periscope sänder du från din mobil och när du startar en sändning går det ut en tweet till dina följare (vilket man kan slå av om man vill). Det gör att folk lättare kan upptäcka det du gör. Man kan även se i Periscope-appen om någon man följer sänder för tillfället. En annan nyttig och rolig funktion i Periscope är kartan, i appen finns nämligen en världskarta där man kan se alla sändningar som pågår just nu.

När du är klar sparas din sändning i 24 timmar och du har även möjlighet att ladda ner den till din dator. Det kan vara bra om du även vill lägga upp den på t ex Youtube för dem som inte är så inne på live ännu. Om du inte laddar ner försvinner den helt efter 24 timmar.

Meerkat

Meerkat

För mig är Meerkat ungefär samma sak som Periscope. En person sänder till de som vill titta just då. I Meerkat kan du schedulera en sändning i förväg och enligt uppgift är Meerkat mer intensiv på Twitter. Om du kommenterar något under en sändning går det ut som en tweet på ditt konto vilket ju kan vara både bra och dåligt. Du drar uppmärksamhet till sändningen men ditt flöde fylls också med tweets utan kontext.

blab

blab

Det senaste tillskottet, blab, skiljer sig från de två tidigare och är det jag tycker har störst potential för B2B. Om de andra är mer som en live videoblog så är blab en plattform för dialog på flera sätt. Den största skillnaden mellan blab och de två andra är att man kan vara upp till fyra personer i samma sändning på blab. Det ger många intressanta möjligheter.

På blab kan man planera sändningar i förväg. Det går då ut en notis till följarna att en sändning är planerad.

Jag har sett många sändningar på blab där tre-fyra experter prata om ett visst ämne. En person leder diskussionen och de andra ger sin syn på saken.

Men man kan göra på helt andra sätt också. Tänk dig att ni skall sända er nästa konferens live. Då kan ni ha en värd på blab som arbetar tillsammans med en flygande reporter på konferensgolvet. Den personen kan intervjua deltagare och talare live. Då har ni fyllt två av fyra platser. Ett alternativ kan vara att bjuda in de som tittar på sändningen. Med ett klick kan värden låta tittarna delta i sändningen och bidra med sina tankar och själva ställa frågor. Det dröjer nog inte länge förrän vi får se första intervjun på SVT utföras via blab.

Ladda ner och kör hårt!

Periscope för iPhone

Meerkat för iPhone

Blab för iPhone

 

By | 2015-11-03T13:42:24+00:00 november 4th, 2015|Content marketing|