Företagsblogg – Så får du fart på den

företagsbloggTre saker är kritiska om en företagsblogg skall fungera.

  • Målgrupp
  • Målbild
  • Målare (nja det lät bra med målare men Bloggare skall det vara)

Bloggen är inte ny som företeelse. De bloggar vi oftast hör talas om drivs av unga entreprenörer, ofta tjejer, som börjat i litet format kring ett ämne som engagerar dem. I många fall har bloggen startat i ett behov av att dela med sig och få reaktioner från läsarna. När läsarskaran ökar blir det snabbt som så mycket annat en annonsplattform. Men det är inte så företagsbloggen skall bidra.

Företagsloggen är en plats där relationer knyts till ett varumärke. En plats där man kan läsa och titta på nytt och gammalt och där allt skall vara relevant. Det är helt ok med läsare som inte gör affärer på flera år. Om du får trogna läsare av din företagsblogg kommer de med största sannolikhet kontakta dig när ett behov blir tillräckligt prioriterat.

Vem ska du hjälpa?

Målgruppen är a och o. Bloggar läser man på helt eget bevåg. Det är mycket lätt att strunta i det. Därför måste informationen vara relevant. Om man känner sin målgrupp och förstår vad de uppskattar är det mycket lättare att vara relevant. Vad är det som engagerar läsarna? Vilka problem har dom? Vad kan ni på ditt företag hjälpa till med genom att dela med er av er kunskap?

Ju tydligare målgrupp du har dess då bättre är det. Det är inte ok att ha en målgrupp typ ”alla som är intresserade av våra produkter”.

Tänk också på att du inte skall imponera på kollegorna i branschen på din blogg. Strunta i dom och fokusera på din målgrupp. Annars finns risk för att ingen för utom klubben för inbördes beundran förstår vad ni skriver.

Digitala relationer

Målet för er företagsblogg är att skapa långlivade digitala relationer. Det är dom som skall leda till affärsrelationer när det är läge för det. Tänk hela tiden på den målbilden. Vi har redan konstaterat att man skall vara relevant ur målgruppens perspektiv. Om målbilden är tydlig kommer det vara lättare för flera att bidra till bloggen på rätt sätt. Om det är målbilden och utgångspunkten för alla bloggposter kommer det bli en intressant företagsblogg. Informationen i sig skall vara hjälpande. Var konkret. Ha ambitionen att läsaren skall kunna göra något nytt efter att ha läst bloggposten.

Det är viktigt att informationen i sig är hjälpande. Man skall inte behöva köpa något av er för att bli hjälpt. Då är det nämligen bara gammalt vanligt sälj och det vill man inte läsa på en blogg. Så sluta sälj och hjälp till istället.

Om du lyckas riktigt bra uppstår det dialog med läsarna. Dom skall man givetvis vårda och följa upp på bästa sätt. Näthatet är tyvärr utbrett. Det finns många fega människor som gömmer sig bakom tangentborden. Dess bättre är det sällan ett problem på en B2B företagsblogg. Bli inte ledsen om kommentarerna uteblir, det är få personer som kommenterar bloggar.

”Målarna” – bloggarna

Det är roligare om man är flera personer som bloggar. Ni bör blogga minst en gång per vecka. Och är ni fyra så blir det bara en postning per månad för varje person. Det skall man väl kunna klämma in.

En vanlig åkomma är idétorka. Då är det lysande att spåna tillsammans med någon annan. Själv kanske man tycker att en idé är för trivial, då kan en kollega hjälpa till. Bloggning kommer på toppen av allt annat. Det måste man inse. Därför måste det vara tydligt för bloggarna varför de skall lägga tid på bloggande. ”What’s in it for me?” När den frågan är utredd behövs det fortlöpande stöd. Det är mycket bra att skapa en bloggkalender där det står vem som skall blogga när. Använd ett kalkylark eller en delad kalender. Be bloggarna att fylla i ämnet för sin bloggpost i kalendern. Då har man lite koll på om processen lever.

Håll koll på trafiken till din blogg med Google Analytics. Statistik ger bra motivation åt bloggarna. Det är trögt i början men blir bättre, så tappa inte sugen.

Tekniken

Det enklaste är att starta en blogg på WordPress. Det är bra i gratis! Du kanske har en site som bygger på WordPress men du har i alla fall ingen blogg. Det kan bero på att många webbyråer döper om bloggen till Nyheter. Då är mitt råd att skippa nyheter. Det brukar i alla fall bara vara interna saker som inte intresserar målgruppen. Dessutom brukar det vara svårt att mata på med nyheter, så det hela ser lite dammigt och öde ut.

Om din site inte är baserad på WordPress och det hela ser ut att bli ett krävande IT-projekt kan du välja att sätta upp en WordPress parallellt med din huvudsite. Adressen kan vara blogg.dindomän.se. Inte 100 % optimalt för sökordsoptimering men mycket bättre än att inte göra något alls.

Sätt igång!

Tänk över följande:

  • Vilka på ditt företag skulle kunna bli bloggare? Kalla till ett möte och prata igenom saken.
  • Vilken är vår målgrupp? Vilka är det ni vill skapa relationer med?
  • Gör en kalender.
  • Sätt igång och blogga.
  • Ja, och starta en WordPress om du inte redan har en.

Om du vill ha mer info om hur man får spridning på sina bloggposter kan du lyssna på en podd om affärsgenerering i sociala media.

By | 2015-08-29T14:38:22+00:00 augusti 27th, 2015|Content marketing|0 Comments