Så får du engagemang med en contenttrappa

Världen svämmar över av content. Det mesta är dåligt utformat och bara samma gamla säljsnack som förr. Men om du är en av de som fattat grejen och producerar content som är relevant för dina köpare har du kommit en bra bit på vägen.

Man måste ha en ärlig ambition att hjälpa sina köpare när man skapar content. Det duger inte att skryta om sig själv. Men när man skapat relevant content behöver man marknadsföra det. Man slutar marknadsföra sin produkt, istället marknadsför man sitt content. Det är ju det som köparna är intresserade av.

Contenttrappa

Men frågan är hur man skall få köparna att lyssna. Det gäller att kommunicera så att man begär lagom mycket engagemang. Om du ser kommunikation som en contenttrappa där varje steg kräver lite mer engagemang från köparen.

contenttrappa

På första steget hittar vi ett email. Det enda köparen behöver göra är att öppna mailet och börja läsa. Det kan ju vara bra. Man har dock begränsad koll på om mailet blir läst.

Nästa steg kan vara en bloggpost och ett mail där du kort tipsar om bloggen. Då krävs det att köparen öppnar mailet, läser lite och sedan klickar. Då kommer du kunna se vilka som engagerar sig. Förutsatt att du har koll på din kommunikation.

På följande steg hittar vi white pappers (längre text att läsa), filmer on-demand, arkiverade webinar (som kan ses när man vill), live webinar (en viss tid), seminarier (en viss tid och på en viss plats), workshop (flera deltagare, förarbete och engagemang).

När man har trappan klar för sig skall man fundera över hur man kan sprida sitt content över så många steg som möjligt. Om du har en bra idé för ett seminarium skall du även se om du kan köra samma innehåll i ett webbseminarium. Du kan skriva ett white paper på ämnet.

Generellt kan man säga att fler steg är bättre än färre. Man skall också tänka på att köparna generellt sätt är mindre benägna att engagera sig tidigt i er relation. Så ta stegen i rätt ordning.

Själva utgångspunkten för ditt content är din contentstrategi. Läs mer om hur man skapar en sådan i ett white paper kallat 7 steg till framgångsrik content marketing.

 

By | 2015-04-26T21:05:57+00:00 april 29th, 2015|Content marketing|