Jag behöver en marknadsassistent – Vad gör jag?

Det är många mindre och medelstora B2B-bolag som funderar på att anställa en marknadsassistent. Många gånger har diskussionen egentligen börjat med att ledningen vill ha en marknadschef. För många är det ett stort steg. Pengarna räcker inte till eller så är risken för stor. Behovet av att göra mer på marknad ökar. Bolaget ska ju växa.

Att vi måste få ut vårt härliga budskap och börja generera leads och affärer förstår alla. Ägarna börjar bli otåliga. Vi har ju bevisat oss, så kom igen nu!

En enkel slutsats att dra är att de dyra säljresurserna måste kunna arbeta på ett effektivare sätt med mer välkvalificerade leads.

Ledningen förstår att vi måste satsa mer digitalt. Det gör de i andra branscher. Konkurrenten kanske redan har börjat. Förståelsen om att köparen blivit allt mer digital finns där.

Vi har kanske börjat ta lite hjälp på olika sätt från några byråer eller frilansare.

Nu landar beslutet i – en marknadsassistent MÅSTE vi ha! Nu är det dags! Det här blir räddningen.

Utmaningen för en modern marknadsassistent

Den moderna marknadsassistenten har det inte lätt om det ska gå att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas. Det strategiska ansvaret ligger kvar hos någon annan, ofta VD eller försäljningschefen.

Den situation som marknadsassistenten nu sitter i är att följande saker måste hanteras.

  • Webben måste göras om eller snabbt vidareutvecklas. Den är gammal och det är fel information på den.
  • Det måste bli ordning på CRM-systemet så att vi kan bygga en strukturerad databas. Har vi inget CRM-system får vi köpa och införa ett som ska täcka behoven hos både sälj och marknad.
  • Vi behöver sätta upp och börja jobba med flera digitala kanaler. Normalt är det följande prioriteringsordning som bör gälla.
    • SEO
    • LinkedIn
    • Andra sociala kanaler, såsom Twitter och FaceBook
  • Vi behöver börja med annonsering för att få upp farten.
    • Adwords
    • LinkedIn-annonsering
    • FaceBook-annonsering
    • Annonsering på andra digitala platser där våra köpare finns.
  • Innehåll som beskriver vårt erbjudande måste göras om. Det är ofta eftersatt.
  • Nytt innehåll som kan driva trafik och konvertera besökare på webben måste skapas.
  • En blogg behöver startas och löpande innehåll produceras.
  • Att införa ett Marketing Automation-system blir ett måste för att leads ska kunna genereras och det digitala arbetet ska kunna hanteras effektivt.
  • Webinarier och filmer behöver produceras.

Allt detta är bara början.

Efter ett tag inser man att det inte går:

  • Jag har inte kompetensen!
  • Jag hinner inte med att hantera tusen bollar i luften!
  • Jag får inte till någon effektivitet i arbetet och det är stressigt hela tiden!
  • Alla frågar om hur det går men jag kan inte leverera några bra rapporter!
  • Det finns ingen att bolla med!
  • Webben konverterar inte!
  • Trafiken går inte upp!
  • Det blir inga leads till säljarna!

Frustration!!!!!

Frustration

Hur kunde det bli så fel?

I grunden handlar det om att det inte är så lätt att förstå vilka krav som ställs på en modern marknadsassistent. Utvecklingen har gått i rasande fart. De som inte jobbar med detta dagligen hänger inte med. Det är så många saker som förändrats samtidigt. Marknadsfunktionen är i grunden för evigt förändrad. Bara själva grundsyftet finns kvar. Att föra människor närmare oss själva med hjälp av kommunikation och att skapa affärer.

En utmaningar är att det lilla bolag i princip behöver göra samma typ av saker som det stora. Skillnaden är i många fall bara antalet av varje sak och att det är lite mindre komplext i ett mindre bolag.

Vad blir då lösningen?

Lösningen är att istället anställa en strategisk marknadschef som förstår hur allt detta hänger ihop och hur det ska drivas. Den personen får sedan se till att allt görs på rätt sätt i rätt takt med huvudsyftet att leverera värdeskapande digital marknadskommunikation som stöttar just era köpare på deras köpresa. Ett mindre bolag har normalt inte råd med det så lösningen får helt enkelt bli att hitta en person som kan göra det på deltid. Det kan verka ologiskt men det är den vägen vi måste vandra.

Vill du veta mer om vad en modern marknadschef gör så hittar du det längst ner på vänster sida på denna webbsida.

By | 2017-11-22T14:43:27+00:00 oktober 18th, 2017|Content marketing|