Historien om hur 4P blev vårt R

Relevant marknadsföring

För ett par veckor sedan när jag skulle dela ut ett av Business Reflex R i trä till en av våra kunder så fick jag självklart frågan vad det där R:et står för egentligen. Vi har en tradition att dela ut ett R i trä till kunder där den digitala marknadsföringen bedrivs i linje med ett antal viktiga kriteria. R:et ska hjälpa både oss och kunden att hela tiden påminnas om det som är avgörande för att modern digital marknadsföring ska fungera.

Det blir lite som de berömda 4P som Kotler hittade på, fast i modern tappning. Genom större delen av mitt yrkesverksamma liv har Kotlers 4P varit en ledstjärna att hålla i handen när marknadsföringsstrategi diskuterats. Tack Kotler!

Kotlers 4P kompletteras med ett R

Kotlers 4P har fortfarande en plats i tillvaron men när vi grundade Business Reflex kändes det som att vi behövde byta metafor för att föra både oss själva och våra kunder framåt. Det fanns en ny strategi och det behövdes ett nytt fokus om vi och våra kunder skulle lyckas.

Våra diskussioner slutade med att R:et såg dagens ljus.

Det är många som idag pratar om Relevant marknadsföring men när Business Reflex grundades fanns det inte som begrepp. Vårt R ska fungera som en ledstjärna i vardagen och det står för:

  • Att tänka utifrån och in – Fokusera på den du ska marknadsföra dig emot och vad du än gör se till att addera värde kring något som är viktigt för den personen i dessa vardag.
  • Erbjud något mer – Om någon är intresserad av det värde du leverera i din marknadsföring, erbjud något mer som är ett naturligt nästa steg och som för ett steg närmare just det du erbjuder.
  • Bygg digitala relationer – Fokusera på att skapa digitala relationer med många som påverkar just den köpresa som din köpare behöver ta sig igenom för att köpa just det du säljer. Vidareutveckla dessa relationer under hela kundlivscykeln. Målet är att de ska dela med sig till andra.
  • Låt köparen ta initiativet – När det passar köparen så gör du det lätt för köpare att ta initiativet till att driva processen vidare mot målet och den efterlängtade affären.
  • Nyttja rätt digitala kanaler – Var noga med att använda digitala kanaler på rätt sätt för det syfte du är ute efter. Inspirera i sociala kanaler. Konvertera och skaffa följare i din digitala hemmahamn som din webbplats bör ses som.
  • Hjälpande website – En webbplats som är strukturerad för att hjälpa köparen och presentera just det du har att erbjuda pedagogiskt på olika sätt för den som just du vill övertyga.

Kort och gott var RELEVANT, eller förkortat R.

För oss står R:et för så mycket mer

För oss på Business Reflex så står R:et för så mycket mer än att bara vara en ledstjärna i hur vi bedriver digital marknadsföring. Det ska leda oss i hur vi vill vara mot våra kunder och mot varandra:

  • Ge något för att få
  • Tänk på vem du spenderar tid tillsammans med och anpassa dig
  • Reflektera och reagera löpande hela tiden för att driva ständig förändring
  • Fokusera på att leverera resultat i linje med Relevanta mål

Kort och gott känns det som att R:et är här för att stanna. Vill du veta mer och själv bli Rifierad skicka ett mail till lars.dahlberg@businessreflex.se så tar vi första steget tillsammans.

 

 

By | 2017-04-18T14:55:14+00:00 april 20th, 2017|Content marketing|0 Comments